Lokomotiva řady 130 je univerzální jednosystémová elektrická lokomotiva přezdívaná Hrbatá, nebo též Velbloud a to podle skříně ventilátorů na střeše. Tato lokomotiva je vývojovým mezistupněm mezi lokomotivami Škoda první a druhé generace. Byla vyráběna Škodou v roce 1977 (tovární typ 79E) a stála 3.770.990 KČS.
V roce 1971 započal ve Škodě vývoj nových lokomotiv druhé generace. S pokračující elektrifikací tratí však vzrůstala potřeba stejnosměrných lokomotiv, dokončení vývoje nové generace však nebylo v dohledu. Proto v roce 1974 zadaly tehdejší ČSD Škodě výrobu 40 kusů univerzálních elektrických lokomotiv ještě s odporovou regulací, na kterých však již měly být využity některé hotové celky projektovaných lokomotiv druhé generace. Později bylo objednáno dalších 14 kusů pro uhelné dráhy Dolů Nástup Tušimice.
Lokomotivy mají odporovou regulaci výkonu využívající dlouhodobě zatížitelné fechralové odporníky. Systém řízení umožňuje mnohočlenné řízení až čtyř spřažených lokomotiv. U Českých drah neprošly lokomotivy řady 130 zásadnější rekonstrukcí. Za zmínku stojí např. v rámci opravy provedená výměna odporů na lokomotivě 130.036-7 či nahrazení původního reléového nabíjecího regulátoru za nový elektronický typ. Na některých lokomotivách Severočeských dolů byl původní mechanický rychloměr nahrazen elektronickým rychloměrem UniControls Tramex.
Všech 40 lokomotiv ČSD bylo v roce 1977 z výroby dodáno do LD Česká Třebová, kde zajišťovaly vozbu osobních i nákladních vlaků. V roce 2006 pak bylo několik strojů předáno do DKV Ostrava PJ Bohumín. S rozdělením Českých drah byly všechny lokomotivy této řady předány dceřiné společnosti ČD Cargo, u které jsou dislokovány v SOKV Ostrava.
Ve stejném roce byly lokomotivy dodány Severočeským hnědouhelným dolům, o.z. Doly Nástup Tušimice. Jelikož se však stavba uhelné dráhy zdržela, byly stroje zapůjčeny ČSD a provozovány v LD Ostrava. Od roku 1978 do roku 1981 byly postupně vraceny svému majiteli. V roce 2004 byl stroj 130.042 prodán ČD, stroj 130.049 Viamontu. Dvě lokomotivy pronajaté v letech 2004-2009 Transodě byly v Polsku značeny jako řada ET11. V roce 2010 byly tři lokomotivy společnosti ČD Cargo upraveny pro provoz v Polsku a pronajaty dceřiné společnosti Koleje Czeskie.
- 130 001-1 Brandýs nad Orlicí, Jakub Sychra
- 130 004-5 Brandýs nad Orlicí, Jakub Sychra
- 130 007-8 Česká Třebová, Jakub Sychra
- 130 009-4 Ústí nad Orlicí, Ondřej Málek
- 130 018-5 Odbočka Parník
- 130 021-8 Přerov, Petr Doupovec
- 130 033-4 Bezprávi, Jakub Sychra
- 130 034-2 Brandýs nad Orlicí, Jan Sychra
- 130 034-2 (nový lak) Česká Třebová – depo, Jakub Sychra
- 130 035-9 + 122 019-3 Rudoltice v Čechách, Filip Kočí
- 130 036-7 Ústí nad Orlicíc, Jakub Sychra
- 130 044-1 (ex.Viamont) Blešno, Ludvík Bárta
- 130 049-0 (AWT) Řehlovice, Petr Malý
{gallery}2000{/gallery}