Švestková dráha která spojuje Lovosice a Most přes České středohoří, od prosince 2019 ožije s pravidelnými osobními vlaky. Ústecký kraj u AŽD které celá lokálka z Obrnic do Čížkovic patří, objednal u dopravce celkem 11 párů osobních vlaků denně.

Zastavení pravidelné osobní dopravy došlo v roce 2007. Kraj tehdy od Českých drah přestal vlaky objednávat s tím, že je dokáže za levnější peníze nahradit autobusy, to se také stalo. Ačkoliv starostové obcí byli proti, zvrátit plány krajských úředníků se nepodařilo.

Trati se přezdívá „švestková dráha“. Tento název pochází z předválečných dob podle tehdy zde rostoucích švestkových sadů a alejí.

Na trati tak byla zachována nákladní doprava, která plnila funkci prakticky každý den. Jednalo se o přetahy nákladních vozů mezi Mostem a uhelnou pánví do Lovosic a dále. Často tak bylo burácení lokomotiv přítomné i v noci a o víkendech.

V listopadu 2014 byla trať (35,892 km, nabídková cena v prvním kole 132 265 270 Kč) jednou z pěti tratí, které stát nabídl k prodeji. V roce 2016 koupil trať Čížkovice – Obrnice za 5,7 milionu Kč výrobce zabezpečovací techniky AŽD Praha. Firma AŽD Praha byla tak jediný zájemce.

Provozovatel dráhy AŽD Praha ji před zahájením sezony v roce 2017 výrazně zrekonstruoval – bylo dosazeno zabezpečovací zařízení – jak přejezdů, tak stanic (stanice řízeny z Čížkovic), ve všech stanicích došlo k obnovení kolejového svršku.

Od prosince 2019 tak na celý úsek, tedy i se zajízděním do Lovosic, vyjedou vlaky AŽD s jedenácti páry vlaků denně. Kraj si dopravu objednal od dopravce po dlouhém vyjednávání, kdy hlavní kritérium byla především cena. Kraj bude za jeden vlakokilometr dopravci proplácet 108,50 korun.

Dopravce získá smlouvu na deset let. V Česku je proto uzavření tohoto kontraktu i zcela unikátní, neboť dopravce vlastní mimo vlaků i celou trať. AŽD na Švestkové dráze hodlá nasadit modernizované motorové vozy RegioSprinter. V plánu je i zajíždění některých spojů z Lovosic do Litoměřic.

SOUVISLOSTI  Boj o Šumavské lokálky. ÚOHS prověří podivnou smlouvu mezi krajem a dopravcem GWTR

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na