U SBB jezdím v současné době celkem 18 žen strojvedoucích. Foto: Magzine.cz

Nedostatek strojvedoucích není doménou jen České republiky a Rakouska, nově schází desítky strojvedoucích i ve státem ovládané SBB ve Švýcarsku. Vedení drah tak v posledních týdnech investuje peníze do reklamy v sousedním spolkové zemi Bavorsko. Reklamy jsou na sociálních sítích a v regionálních rádiích.

Zaplatíme vám všechny náklady na přeškolení…, zní ve spotu Bavorského rádia Antenne Bayern. Rekvalifikace u SBB dosahuje 3350 eur, které ale dopravce za nově příchozí strojvedoucí z Německa zaplatí. SBB také slibuje plat na hladině 70000 eur ročně, tedy cca. 5700 eur měsíčně, a nehodlá šetřit ani v budoucnu. Za každý odpracovaný rok na síti SBB přidá firma další tisícovku.

Platy strojvedoucích v ČR jsou dlouhodobě podhodnoceny, považujete jejich případný odchod za lepším - za pochopitelný? Problém může být znalost jazyka.

SBB si uvědomuje, že odchod starších ročníků do penze je nevyhnutelný, a v současné době poměr strojvedoucích před penzí proti mladším ročníkům je daleko větší. Centrála v Bernu tak od začátku roku začíná jednat, dostala k tomu neomezený finanční prostor i od dozorčí rady.

 

SBB ovládá Švýcarská konfederace, mají v ní jednotlivé podíly správní kantony celé země. Operuje mimo domácí síť také v Itálii, Francii, Německu a v Rakousku. Deutsche Bahn dlouhodobě bojuje s nedostatkem strojvedoucích hlavně ve středu průmyslového Vestfálska a Porýní-Falcko. Nové lidi lovila nedávno v Polsku i v České republice, kde také nové strojvedoucí láká ÖBB z Rakouska.

V Bavorsku je ale situace podstatně jiná, než tomu je na severu. Konkurence na železnici v Německu sráží platové ohodnocení strojvedoucích na takovou úroveň, na kterou se mladší ročníky nalákat skutečně nepodaří. Problémy jsou i v samotném vedení Deutsche Bahn, které s necelými 80 procenty všech dojetých vlak vlaků v čas, tedy za rok 2018, nehodlá nic dělat.

SOUVISLOSTI  Svezli jsme se vlakem ICE mezi Berlínem a Mnichovem. Ten bez kompromisu válcuje konkurenci

Problémy s platy, špatným rozvržením směn, ale také působení daleko od domova, vede jednotlivce k odchodům k silným dopravcům – případně i do zahraničí. Bohatá SBB tak hodlá tohoto trendu v Německu využít. V Německu pak soukromí dopravci platí všeobecně méně než státem ovládané firmy. SBB pak chce Deutsche Bahn přeplatit, a evidentně se jí to i podaří.

Společnost SBB byla na prvním místě mezi národními evropskými železničními správami v roce 2017 – Index evropského železničního provozu, kvalitu služeb a vysoký bezpečnostní rating. Zatímco francouzské SNCF a španělské Renfe započaly výstavbu vysokorychlostní železnice, SBB investovala do spolehlivosti a kvality konvenční železniční sítě. Kromě osobní přepravy, provozuje společnost SBB také nákladní Cargo železniční přepravu. Ve Švýcarsku disponuje mnoha nemovitostmi, které společnosti poskytují další příjmy.

Zájem o práci strojvedoucího poprvé přerostl poptávku. Z uchazečů uspěje každý pátý

Po Deutsche Bahn začíná v Česku strojvedoucí lákat i rakouská ÖBB. Výše platu a jistoty jsou rozhodující

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na