Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v následujících pěti letech investuje desítky milionů korun do zabezpečení železničních přejezdů. Vedle celkové rekonstrukce 127 přejezdů a bude 11 přejezdů zrušeno. Další budou osazeny světelnými zařízeními nebo závorami. Státní organizace to oznámila v tiskové zprávě. V Česku je téměř 8000 přejezdů, loni se na nich stalo 159 nehod, při kterých zemřelo 34 lidí.

Rekonstrukce desítek přejezdů se podle SŽDC připravují v rámci velkých investičních akcí, jako jsou například modernizace tratí Beroun-Králův Dvůr, Český Těšín-Dětmarovice nebo Louny-Lovosice. Další investice se týkají jednotlivých přejezdů. „Investiční plán SŽDC obsahuje v současné době zhruba 180 těchto jednotlivých akcí, které se zabývají výhradně úpravami na železničních přejezdech a dotknou se celkem 313 přejezdů, u nichž dojde k zlepšení jejich technického stavu a bezpečnosti provozu na nich,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Na tranzitních koridorech bude 11 přejezdů nahrazeno mimoúrovňovým křížením. Rušené přejezdy jsou na tratích Břeclav-Přerov, Přerov-Bohumín, Přerov-Olomouc, Česká Třebová-Praha, Praha-Plzeň a Praha-Děčín. Záměr nedávno schválila Centrální komise ministerstva dopravy.

Vedle toho chystá SŽDC celkovou rekonstrukci 127 železničních přejezdů, na dalších 119 přejezdech bude instalována světelná signalizace a další desítky přejezdů bude vybaveno závorami a funkcí tzv. sekvenčního sklápění. Jde o dřívější sklopení dvou ze čtyř břeven vždy na pravé straně silnice. Levá strana tak po určitou dobu zůstane volná, aby mohl případně uvězněný vůz vyjet z přejezdu.

Zabezpečení a náhrady přejezdů se podle SŽDC řeší i při modernizaci vybraných tratí. Jde o desítky přejezdů, převážně na železničních tratích Plzeň-Domažlice, Kolín-Děčín, Velký Osek-Choceň, Praha-Beroun a Brno-Česká Třebová. Na trase Brno-Přerov navrhované pro traťovou rychlost 200 km/h, by se měly zrušit všechny přejezdy, což na tratích tohoto typu vyžaduje zákon.

SOUVISLOSTI  České dráhy mají nedostatek vícesystémových lokomotiv. Půjčují si je od ČD Cargo

SŽDC dále uvedla, že pokračuje v zavádění kamerových systémů na přejezdech. Ty se instalují v posledních 15 letech a záznamy z nich jsou při případném porušení pravidel řešeny v přestupkových řízeních. V současnosti je vybaveno kamerami 53 přejezdů.

Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu nehod na železničních přejezdech neubývá, ačkoliv na ně bylo v letech 2013 až 2017 vydáno 2,6 miliardy korun. Podle úřadu tak byla Česká republika v bilanci nehod jednou z nejhorších zemí v Evropě.

SŽDC, pro kterou pracuje asi 17.000 lidí, spravuje celostátní i regionální tratě, jež vlastní stát. Od roku 2016 se stará také o nádraží, která koupila od Českých drah.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde