Americký výrobce elektromobilů Tesla a japonská korporace Panasonic podepsaly dohodu o výstavbě rozsáhlého závodu na výrobu lithium-iontových článků do elektromobilů. Cíl je jasný – snížit náklady a zároveň i cenu nových modelů značky Tesla.
Nová továrna by v roce 2020 měla podle plánů obou společností vyrábět baterie pro půl milionu aut. Výstavbu závodu zajistí kompletně Tesla, Panasonic dodá zařízení a bude vést výrobu lithiových článků. Společný podnik zabere zhruba polovinu megatovárny. Zbývající část bude připravena pro klíčové dodavatele. Sloučení výroby autobaterií by mělo snížit jejich cenu o plných 30 procent.
Tesla počítá s tím, že v nové továrně bude vyrábět baterie už pro třetí generaci elektromobilů. Zatím je vlajkovou lodí automobilky model S. Tento luxusní sedan by měl na začátku roku 2015 doplnit Model X – silniční SUV s pohonem všech čtyř kol a dvěma na sobě nezávislými elektromotory.
Tesla si zatím proti tvrdé konkurenci vozů se spalovacími motory vede více než dobře. V posledním čtvrtletí fiskálního roku sice podle GAAP účetních standardů prohloubila ztrátu na 61,9 milionu dolarů, zisk na akcii očištěný o jednorázovou investici do přípravy výroby Modelu X se však vyšplhal na 11 centů – to je mnohem víc než očekával trh (0,039 USD).
V letošním roce chce Tesla na světový trh dodat celkem 35 000 elektromobilů. Firemní plány přitom počítají s tím, že do konce příštího roku opustí továrnu zhruba 100 000 vozů Modelu S. Plány na produkci Modelu X zatím nejsou známy. Elektromobil si již můžete předběžně zarezervovat ZDE. Samotná rezervace vás vyjde na pět tisíc dolarů.
Největší překážku masivního rozvoje elektromobility – slabou výdrž baterií a tím daný nižší dojezd elektromobilů (Model S má dojezd 428 km) – se Tesla snaží kompenzovat instalací vlastních rychlodobíjecích stanic, které nabijí akumulátor vozu za pouhých 30 minut, a to zdarma. Kromě toho vyvinula vlastní zařízení, které v servisním středisku vymění celou baterii, umístěnou na podvozku vozu, za necelé dvě minuty, aniž by řidič musel vystoupit z vozu.
Rychlodobíjecí stanice Tesla jsou zatím umisťované v zemích, kde má Tesla svá zastoupení – V USA, jihovýchodní Asii a v evropských zemích, které zvýhodňují elektromobily. K těm Česká republika nepatří. Tuzemští majitelé vozů Tesla tedy budou odkázáni na nabíjení z klasické sítě, a to tempem zhruba 1 hodina na 100 kilometrů – „natankovat plnou“ tedy bude trvat přes čtyři hodiny.
Nejbližší prodejnu najdete v rakouském Linci a ve Vídni. Cena základní verze Modelu S s dojezdem 335 km začínají na 55 tisíci eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun bez DPH. Zákazníci ze severu Moravy by měli volit Vídeň, protože z Lince by domů ani na plnou baterii nedorazili.