Tomice, zastávka a nebo výhybna mezilehlých stanic? Nachází se v mezilehlém traťovém úseku mezi stanicemi Bystřice u Benešova – Olbramovic, celkově v trati č. 220 Praha – České Budějovice.

Zastávka pro cestující veřejnost.., lze ji tak specifikovat retrospektivně do poloviny osmdesátých let minulého století. Dnes Tomice slouží spíše jako výhybna v plném rozsahu. Fotografie z 9/2009 to jasně dokladují.

Tomice jsou v dnešní době obsazeny pouze výpravčím, ten obsluhuje elektronicky 3 výhybky s jednou výkolejkou. Vjezdová návěstidla od Bystřice a Olbramovic jsou v sestavě: ž+z+č+b+ž. Odjezdové (dále kolej od služebny – kolej č.1) jsou v sestavě: z+č+b. Vedlejší, tedy kolej č.3 u služebny, jsou ve stejné návěstní specifikaci jako vjezdová – ovšem je zde vynechána logicky horní žlutá! Na bystřickém, resp. benešovském zhlaví z odbočné koleje č.3 za návěstidlem L3 vychází z vexle (výhybka), kusá kolej č.3a ta je kryta pro vjezd na dopravní kolej malým trpasličím návěstidlem Se.2 (AŽD) a jedinou výkolejkou v Tomicích, Vk.1

Popis jednotlivých fotografií naleznete u každé zvlášť

Zády k dopravně - směr Benešov (severní zhlaví)Přímá kolej, návěstidlo Z+Č+B. Vedlejší: Z+Č+B+Ž. Schéma výhybny naleznete v příloze v souboru XLS (Excel)Již dávno zrušený domek obsluhy a dozoru. Prostor, kde lišky dávají dobrou noc

Čelní pohled od kolejíZády k Benešovu. Větvení kolejí a vexle s částí šturcuKrátká šturcová kolej je využívána pro odstavení vozů MUV, traťové údržby

Na každém zhlaví je osazeno trpasličí návěstidlo pro posun na vjezd do stanice.
Služebna je obsazena jedním pracovníkem resp. výpravčím. Cestující frekvence je zde nulová, jedná se o cílovou stanici trempů a okolních chalupářů.

Veškerá návěstidla v této stanici jsou výrobce AŽD. Do poloviny devadesátých let klasické a všudypřítomné ale impozantní SSSR…

Strážní domek je na tomto zhlaví již jen jako torzo, pozůstatek jinak dříve obsazovaného dozoru výhybek. Výhybna je rozložena do velkého oblouku který se stáčí ke služebně. Z pravé strany od Bystřice je navíc výhled omezen o velké množství náletových dřevin. Délka průjezdné-hlavní koleje č.1 jest 706 m. a kolej č.3 715 m., kusá kolej 90 m.

Jediná výkolejka v Tomicích - jinak také kolejové zabezpečení dopravní koleje od šturcuUkončení šturcu haldou zeminy a výstražníkemAno, návěstidla pro posun M+B jsou na každém zhlaví. Zde pro vjezd z tratě do zhlaví a dále.. a také ze šturcu, které má vazbu na výkolejku

Hroty vexle (výhybky) č.3Profil výkolejky a návěstidla pro posun z/na šturcovou kolejVětvení koleje od Benešova

Svérázné krajinné zátiší s domkem dozoru - vyrabovaným...Návěstidla: L3 vlevo, L1 vpravo - pozice a kilometráže viz. schémaTrať se stáčí od severního zhlaví mírně k dopravně, aby se posléze opět napřímila...

Zády k severnímu zhlaví - směrem k jižnímu, dopravna v dohledu...Dopravna v Tomicích - svérázného ztvárněníToho času výluka třetí traťové koleje s vozíkem MUV z Benešova

Někdy (2010) se do Bystřice u Benešova vrátím, abych zdokumentoval opačné zhlaví, tedy zhlaví na Olbramovice s přilehlým mostkem přes silnici. Letos dojde také k dokumentaci obou větví JHMD z Jindřichova Hradce do Obrataně, a výletní tratě do Nové Bystřice na česko-rakouské pomezí.

SOUVISLOSTI  Tandemový sklápěč MAN od firmy Herpa v H0

Pokud dokumentujete stanice, výhybny, hlásky, nebo jakákoliv drážní mechanická zařízení.., myšleno převážně: staré funkční závory, hradla, mechanická návěstidla a předzvěsti, napište nám na e-mail: profimodely@gmail.com Mohou zde být stanice či zastávky nácestného či klasického provedení. Staré skladištní objekty, strážní domky, železniční mosty, depa, remízky a točny.

Schéma stanice, nebo raději výhybny Tomice, lze stáhnout v příloze článku ve formátu XLS (Microsoft Excel, stejně jako textový obsah (mimo fotografického), lze stáhnout ve formátu DOC (Microsoft Word). Připomínky jako vždy – jsou možné v diskuzi pod článkem… U mnohých článků lze některý obsah exportovat do PDF – ikonku této volby hledejte v záhlaví článku.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde