Pražský dopravní podnik (DPP) dnes zahájil stavbu trolejbusové trati z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Po nové trati bude jezdit trolejbusová linka číslo 58, která nahradí autobusovou linku 140. Novinářům to dnes oznámili zástupci vedení DPP a pražského magistrátu.

Poslední trolejbusová linka v metropoli ukončila provoz v roce 1972. DPP chystá elektrifikaci také dalších autobusových linek. Podnik je největší městskou firmou a provozuje městskou hromadnou dopravu.

Začínáme stavět jedenáctikilometrovou linku, a tím navracíme trolejbusový provoz do pražských ulic, řekl náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Schreinherr (Praha Sobě).

Stavbu trolejového vedení zajišťuje pro DPP za 283,7 milionu korun sdružení firem Elektrizace Praha a OHLA ŽS. Stavba trolejbusové trati by měla trvat asi deset měsíců, v říjnu by podle odhadů DPP měla být trať uvedená do zkušebního provozu. Při výstavbě podnik využije již vybudované asi kilometr dlouhé vedení v Prosecké ulici. Nové vedení vznikne mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice.

Trolejbusy budou z trolejí napájeny asi polovinu trati, zbytek pojedou na baterii. Podle technického ředitele DPP – Povrch Jana Šurovského přináší doplnění baterií do trolejbusů nejudržitelnější formu elektromobility pro města typu Prahy. Podobně se vyjádřil i Schreinherr, podle něhož bezemisní trolejbusy budou šetrnější k životnímu prostředí a zajistí plynulejší a tišší jízdu v porovnání s autobusovou dopravou.

Provoz na lince budou zajišťovat nové trolejbusy. DPP vypsal v roce 2021 veřejnou zakázku na dodávku 15 kloubových bateriových trolejbusů. Vítěz tendru by měl být podle Schreinherra znám v následujících dnech. Podle Šurovského ovlivní dodávka vozů termín zahájení provozu nové linky.

V lokalitě jezdila trolejbusová linka od roku 1952 do roku 1965, informoval Šurovský. Trať tehdejší trolejbusové linky začínala v zastávce U Kříže a vedla Proseckou ulicí přes Krocínku k nádraží v Čakovicích. Podle něj sloužila především k přepravě dělníků do továren. Od roku 2018 byla linka s číslem 58, spojující Palmovku a Letňany, ve zkušebním provozu. Většinu trasy vůz poháněly baterie.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  Sovětské eskalátory zmizely. Praha otevřela výstup z metra na Karlově náměstí

Praha s DPP chystá elektrifikaci dalších linek. Náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) dnes uvedl, že do roku 2030 by mělo být alespoň 75 procent vozového parku autobusů DPP nahrazeno bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy. Trolejbusy by měly jezdit například na lince 119 na letiště v Ruzyni. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPP Petra Witowského je aktuálně soutěž na dodavatele vozů pro zajištění provozu na trati. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit i na linkách 131, 134, 137, 176 a 191.

Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments