Ústecký kraj oznámil, že zajistil autobusové spoje po firmě TD Bus, která ve čtvrtek nečekaně odstoupila od smlouvy s krajem. Společnost zajišťovala svými 33 autobusy 467 spojů v okolí Podbořan, Vejprt a v západní části Lounska. Kraj uvedl, že na Vejprtsku od pondělí pojede jen asi polovina spojů, ve zbylých dvou oblastech bude náhrada zajištěna úplně. Dočasně budou spoje v těchto regionech pro cestující zdarma.

„Chtěl bych poděkovat dopravcům za vstřícnost, díky které jsme během jednoho pracovního dne dokázali zajistit maximum možného pokrytí autobusových linek. Cestujícím na Vejprtsku mohu slíbit, že se ve spolupráci s dopravcem budeme snažit v co nejkratší době rozšířit dopravu do původního stavu,“ řekl náměstek hejtmana Jaroslav Komínek (KSČM).

Kraj upozornil, že dopravu budou zajišťovat různí dopravci. „Autobusy tedy nebudou v jednotném zeleném designu, ale budou označeny číslem linky, tak jak jsou cestující zvyklí. Po dobu zajištění dopravy v nouzovém režimu nebude vybíráno jízdné,“ uvedl kraj.

Hejtmanství také přivítalo nabídku železničního dopravce GW Train Regio, jehož vlaky budou od 7. do 11. ledna mimořádně zastavovat v zastávkách Stebno a Petrohrad. S dočasným zastavováním souhlasilo i ministerstvo dopravy.

Společnost TD Bus, která v těchto oblastech jezdila, měla s krajem už dřív spory. Ve čtvrtek oznámila, že odstupuje od smlouvy s krajem a její autobusy v pondělí vůbec nevyjedou. Autobusová doprava je přitom pro více obcí jedinou alternativou, vlaky tam nejezdí.

Hejtmanství se dohaduje s dopravcem o peníze dlouhodobě

TD Bus si stěžuje, že mu kraj dostatečně neplatí. „Náklady spojené s dopravou zásadně přesahují kompenzaci poskytovanou ze strany Ústeckého kraje,“ uvedla firma v prohlášení. Ředitel TD Busu Milan Toms obvinil kraj ze snahy o „vyhladovění soukromého dopravce“. „V Ústeckém kraji můžeme pozorovat dlouhodobou likvidaci soukromého sektoru v oblasti dopravy,“ míní Toms.

SOUVISLOSTI  BusLine brání Libereckému kraji v nákupu ČSAD Liberec. Podle radních jde o konkurenční boj

Kraj takové výtky odmítá. „TD Bus požaduje jakékoliv navýšení prostředků oproti současně zasmluvněným hodnotám, aktuálně v dopise zmiňuje částku cca šest milionů korun. Nevíme, z jakých podkladů toto vychází,“ sdělila mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Náměstek hejtmana Komínek označil odstoupení od smlouvy za protiprávní. „Obsah té výpovědi je zcela nesmyslný, společnost TD Bus na nás nárokuje finanční prostředky, na které nemá v žádném případě nárok. Pokud TD Bus poruší v pondělí smlouvu a Ústecký kraj jí dá jednorázovou výpověď, tak budeme od prvního dne nárokovat veškerá navýšení, která nám tímto vzniknou,“ uvedl Komínek.

Do dvou týdnů by měl kraj podle mluvčí Fraňkové uzavřít dlouhodobé smlouvy s většími dopravci. Náklady na zajištění dopravy zatím podle mluvčí nelze vyčíslit, protože hejtmanství ještě zkoumá trh.

„Zjednodušeně lze říci, že současná cena za jeden kilometr u dopravce TD Bus – na základě jejich nabídky ve veřejné soutěži – je cca 30 korun. Aktuální běžná cena na trhu je cca 38–45 korun. Předpokládáme, že se s cenami u příležitostné dopravy budeme pohybovat v obdobné úrovni,“ řekla mluvčí kraje.

Krajem vlastněný dopravce přebírá postupně výkony

Společnost TD Bus převzala loni linky po ústecké krajské pobočce skupiny BusLine. Krajské Dopravní společnosti Ústeckého kraje však musela postupně přenechat linky na Ústecku, Děčínsku, Litoměřicku a část linek u Loun.

Podbořansko, Vejprtsko a Louny-západ byly posledními oblastmi, kde TD Bus po stálých neshodách s krajem jezdil. Hejtmanství nedávno uložilo společnosti za neplnění smlouvy pokuty několik desítek milionů korun, podle náměstka Komínka jsou ale těžko vymahatelné.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na