
Ústecký kraj poptává od prosince 2019 celkem pro šestici elektrifikovaných tratí nového dopravce, v současné době zde dopravu zajišťují České dráhy, a kraj si proto vybral v předběžném řízení soukromého dopravce RegioJet – ten nabídl nižší cenu.
Soukromá firma nabídla o necelých 50 korun za ujetý kilometr méně než konkurence, kraj se tedy rozhodl s firmou RegioJet předběžně jednat před uzavřením smlouvy budoucí. Zároveň kraj ale požaduje, aby jím specifikovaná vozidla dopravce skutečně nasadil do provozu. Záruky na to krajští úřednící od RegioJetu ale nemají prakticky žádné.
Smlouva by se měla uzavírat na dobu deseti let, tedy do prosince 2029. Celkově přestavuje roční proběh 1 milion kilometrů za cenu 149 milionů korun. V soutěži mimo státem vlastněného dopravce, byl ještě Leo Express a Arriva.
Jančura chce krajům nabídnout zajištění železniční dopravy. Jsme důvěryhodný partner, tvrdí
Kraj chce všechny motoráky z hlavních elektrifikovaných tratí dostat pryč, proto požaduje primárne pouze elektrické jednotky. Smlouva dalé stanovuje zcela klimatizované vlaky, možnost přepravy jízdních kol i kočárků.
Soutěžené tratě:
- DĚČÍN – ÚSTÍ NAD LABEM, STŘEKOV
- MOST – ŽATEC
- TEPLICE – LITVÍNOV
- ÚSTÍ NAD LABEM – ÚPOŘINY – BÍLINA
- MOST – BÍLINA
Dopravce nejspíš bude nakupovat vlaky PESA z Polska. Podle informací redakce které má k dispozici, je výrobce v Polsku s výrobními kapacitami do roku 2022 zcela vyčerpán. Ostatní výrobci jako Bombardier nebo Alstom, jsou kapacitně vyčerpání do roku 2021 a 2022.
Ondrůj vychvaluje vlaky které zatím nemá
Mluvčí firmy Aleš Ondrůj tak považuje rozhodnutí Ústeckého kraje za velmi dobrou zprávu, zejména pak pro cestující, kterým se údajně dostane možnost cestovat novými a moderními vlaky.
Zatím jedinou provozovanou tratí firmy RegioJet, je lokálka z Bratislavy do Komárna. Dopravce zde dlouhodobě a opakovaně čelí z části své neschopnosti zabezpečit přepravy osob, ale daleko více spíše technické problémy, což způsobuje i špatný servis a údržba tamních motorových souprav.
Ondrůj tak kvitování výběru jeho firmy považuje za zásadní políček státem vlastněnému dopravci České dráhy. Nicméně ČD v Ústeckém kraji nasazují řadu zcela nových nedávno zakoupených vozidel. Vychvaluje tak elektrické vlaky na které zatím jednak nemá jeho firma peníze, a pak, kapacity zmíněných výrobců jsou předimenzovány na několik dalších let.
Dopravce tak nejspíš půjde cestou prozatímního najmutí konkrétních vlaků v zahraničí. To může ale dle smluvního ujednání být zase problém technický, a nakonec i pro samotný kraj. Vhodné soupravy které smlouva konkrétně specifikuje, nejsou v Evropě zatím k dlouhodobému najmutí vůbec k dispozici, pouze motorové vozy.
Je tedy více než jasné, že i kdyby RegioJet na zmíněné tratě místo ČD nevyjel, využije firma Radima Jančury celou soutěž mediálně tak, aby opět byla jeho firma v obraze veřejnosti tou poškozenou, a že stát opět hází klacky pod nohy samotné liberalizaci.