Znečištění vzduchu v tunelech městského okruhu v Praze přesahuje povolené limity. Krátkodobá koncentrace polétavého prachu místy dosahuje až patnáctinásobku hygienických norem. Nejhorší je situace ve Strahovském tunelu, limity zdaleka nesplňuje ani tunel Blanka. Při měření to zjistil Ústřední automotoklub.

Strahovský tunel má v Praze jedno smutné prvenství. Jak ukázala měření ovzduší, která zpracoval Ústřední automotoklub (ÚAMK), hodnoty prachových částic tam dosahují až 784 tisíc jednotek polétavého prachu na centimetr krychlový. Denní imisní limity jsou přitom 50 tisíc. Ty nejhorší výsledky ovzduší ve Strahovském tunelu vykazovalo měření odpoledne.

„Hlavní důvod je, že se částice nemají kam rozptýlit, tudíž se tam koncentrují o to více,“ řekl mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

Častější čištění tunelů problém s prachem neřeší

Ani tunel Blanka si nevedl výrazně lépe. Tam odborníci naměřili při dopravní špičce 412 tisíc jednotek polétavého prachu na centimetr krychlový. „Filtr pevných částic zachytává částice, které jsou mikroskopické, a my je poté nedýcháme a nedostávají se do našeho krevního řečiště,“ řekl mluvčí Ústředního automotoklubu Sirota.

„Blanka musí řidičům pomáhat, a ne je dusit. Praha musí tento stav neprodleně řešit. Výrazné zlepšení může přinést častější čištění tunelů. Obratem požádám magistrát a Technickou správu komunikací o zvýšení četnosti úklidů v tunelech,“ reagoval na výsledky pražský zastupitel a místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský, který měření ovzduší v pražských tunelech inicioval.

Podle něj by řešením bylo, kdyby monitoring probíhal častěji a mohla ho dělat policie. Zvažovány také budou investice do nové vzduchotechniky Strahovského tunelu.

Imisní hodnoty zvyšují především auta s nefunkčním filtrem pevných částic, který z výfukových plynů odstraňuje karcinogenní látky. A to ohrožuje hlavně řidiče z povolání.

Lidskému organismu nevadí hodnoty do dvaceti tisíc nanočástic poletavého prachu na kubický centimetr. Hodnoty přes tuto hranici jsou nebezpečné především pro řidiče, kteří tunely jezdí pravidelně. „Například řidiči taxislužby, nebo profesionální řidiči a ti samozřejmě pokud si nejsou vědomi, že ty koncentrace jsou vysoké, tak to mohou odnášet na svém zdraví,“ dodal místostarosta Prahy 7 Mirovský.

SOUVISLOSTI  Dopravní podnik spustil nové eskalátory na Veleslavíně. Nosiči kufrů nebudou již potřeba

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na