Automobilový koncern Volkswagen tento týden odmítl jednání o mimosoudním vyrovnání s českými klienty, které v kauze dieselgate zastupuje firma Safe Diesel. Soudní spor o odškodnění tak bude pokračovat. Safe Diesel to ve čtvrtek uvedla v tiskové zprávě. Volkswagen také sdělil, že nadále zastává názor, že zákazníkům nevznikla žádná škoda.

Safe Diesel zastupuje ve sporu s koncernem Volkswagen více než 6800 majitelů koncernových vozů, které byly vybavené softwarem na obcházení homologačního měření emisí. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 korun. Celková vymáhaná částka tedy dosahuje 1,5 miliardy korun.

„Prosíme o pochopení, že nebudeme komentovat probíhající soudní řízení. Nadále zastáváme názor, že zákazníkům nevznikla a nevzniká žádná škoda,“ uvedl mediální zástupce VW v ČR Jan Klíma.

Návrh na smír podle Františka Honsy z advokátní kanceláře BBH, která poškozené klienty v kauze zastupuje, vycházel z odškodnění 260 000 německých vlastníků vozidel koncernem Volkswagen a z nedávného rozhodnutí nejvyššího německého soudu v Karlsruhe, který uznal nárok na odškodnění majitele dotčeného vozu. „V případě, že by vedení Volkswagenu na náš návrh mimosoudního řešení kauzy přistoupilo, byli jsme připraveni žalobu stáhnout,“ uvedl Honsa.

V návrhu Safe Diesel dále zmínil, že Volkswagen nejednotným postupem při odškodňování zvýhodňuje některé spotřebitele před jinými, čímž mohou být porušeny české i unijní zákony a může docházet k diskriminaci na základě státní příslušnosti. Volkswagen začal uzavírat dohody o odškodnění za emisní kauzu i za hranicemi Německa, například v Rakousku. Nároky zákazníků dotčených emisní kauzou nejsou podle firmy promlčené.

Emisní skandál propukl před pěti lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Daný software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží. V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10 000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Česku se prodalo zhruba 165 000 dotčených vozidel.

SOUVISLOSTI::  Porsche nechce zůstat na chvostu vývoje elektromobilů. Do vývoje napumpuje šest miliard eur

Soudní dvůr Evropské unie ve čtvrtek rozhodl, že spotřebitelé v Evropské unii mohou žalovat Volkswagen u soudu ve své zemi, pokud si zde koupili auto s nainstalovaným softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Rozsudek znamená, že německý výrobce automobilů by mohl čelit množství žalob od spotřebitelů po celé unii.

Soudní dvůr se případem zabýval na popud rakouského soudu. Ten obdržel žalobu od rakouského sdružení spotřebitelů VKI zastupujícího 574 majitelů vozů s nelegálním softwarem. Rakouská strana chtěla vědět, zda případ spadá do její jurisdikce, protože Volkswagen, který sídlí v Německu, příslušnost rakouských soudů zpochybnil.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments