Mýtné za měsíc duben vygenerovalo opět vyšší částku, než za stejný měsíc v roce 2013. „Každý měsíc se nám registruje až pět tisíc nových nákladních vozidel, ke konci dubna jich máme aktivních v mýtném systému přes 699 tisíc. V dubnu jsme vybrali 734 milionů korun, což je meziročně o dvě procenta více,“ říká Jan Kubiš, generální ředitel ŘSD – provozovatele mýtného systému.

Do mýtného systému i přes legislativní změnu, která přinesla rychlejší propadávání kaucí za nepoužívané palubní jednotky, stále přibývají další kamiony. Za dosavadních 88 měsíců stát vybral od kamionů pomocí mýtného takřka 52 miliard korun. Z uvedené částky je třeba odečíst náklady na dodávku a provozování mýtného systému – jednorázově 3,4 miliardy korun (bez DPH), které byly investovány do výstavby mýta a každoročně pak 1,9 miliardy korun bez DPH, které stát platí za provozování mýta firmě Kapsch a dalším subdodavatelům jako ČSOB, Telefónica O2, HP, Eltodo nebo AŽD Praha. Mezinárodně uznávaný parametr poměru provozních nákladů ku vybranému mýtu činí v průměru 22 procent.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá na zhruba 1350 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni se na mýtném vybralo zhruba 8,55 miliardy korun. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny. V roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

Provoz systémů výběru mýta plní emoce i v dnešní době. Stále více zaznívá názorů, že stát, potažmo jeho firma, měla provoz systémů výběru mýta provozovat ve své režii. Rakouský Kapsch tak i nadále provozuje mýtné brány v České republice za ne zcela transparentních podmínek, které mu schválila v minulosti i politická reprezentace. Kapsch tak ročně odčerpá 2 miliardy korun. Pokud by stát celou síť od této firmy odkoupil, byl by případný jednorázový zisk až o 17 procent vyšší.

 

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na