Kraj Vysočina nejspíš přijde o nové motorové vozy, které České dráhy chtějí nasazovat na obnovení vozového parku právě ve zmíněném kraji. Jenže motorové vozy Stadler Regioshuttle RS1, budou předisponovány pro provoz v Libereckém a Pardubickém kraji. Důvod je jednoduchý, na nákup těchto nových vozidel používají dráhy refinancování z evropských fondů, to ovšem pokrývá jen třináct z původních sedmnácti slíbených motoráků.

fotografie: | Filip Drápal

A byl to právě kraj, který se na zbylém počtu nechtěl finančně podílet, což byla také i podmínka od dopravce, že v případě spolufinancování těchto nových vozidel, budou také tyto nasazeny jen v kraji, který se na jejich pořízení podílí. Takto se ale zachoval jen zmíněný kraj Vysočina. V jiných regionech Česka je financování ze strany krajů zcela v souběhu se zařazováním nových vozidel do provozu, a tedy bez dalších komplikací nebo omezení.

Celkově měla Vysočina být „obnovena“ v dopravě o sedmnáct nových a moderních motorových vozů řady 841, zbytek čtyř vozidel tak měl kraj profinancovat podle původní dohody s Českými dráhami. Kraj argumentuje, že pořizování nových vozidel se ukázalo, že nové vlaky budou dražší, než se původně předpokládalo. Navíc prý dráhy chtěly zvýšit roční odpis pro úhrady regionálních spojů v kraji Vysočina. Ten je v současnosti někde na hranici 260 milionů korun za rok.

Proto vedení drah rozhodlo, že další čtyři motorové vozy nakoupí pro jiné kraje, které o ně budou mít zájem. Takový signál přišel z Liberecka a Pardubicka. To jsou regiony, kde nakonec motorové vozy určené jinak pro Vysočinu, nejspíš skončí. Od prosince, tedy i v novém jízdním řádu pro rok 2015, dráhy nasadí ve zmiňovaném kraji celkově 13 nových vozidel Regioshuttle. V regionu se v současnosti provozuje jen jeden, k tomu vznikalo zpoždění s další dodávkou těchto vozů, neboť závod Stadler v Berlíně, má na tyto vozy objednávky z celé Unie, a nestačí tak pokrývat dohodnuté termíny.

Nyní jezdí v kraji Vysočina motorové vozy řady 841 z Havlíčkova Brodu do Jihlavy a Horní Cerekve, dále pak z Jihlavy do Humpolce a Žďáru nad Sázavou. V Libereckém kraji jsou tyto vozy nasazovány na tradiční „horské“ tratě. Převážně se s nimi lze setkat na trati z Tanvaldu do Kořenova, ze Smržovky do Josefova Dolu, a na celé páteřní lince z Liberce do Tanvaldu přes Železný Brod.

Na Liberecko dráhy nasazují tento typ vozu již od počátku jeho schválení do provozu. Mělo to svá kritéria, neboť kraj si zanesl do smlouvy na spolufinancování dodatek, že za případná zpoždění, může po dopravci požadovat vysoké penále. U nás zatím jezdí ještě mimo řady 841, také řada 840. Ta se liší jen maximální provozní rychlosti, která je v tomto případě jen 100 km/1hod. Navíc je tento typ upraven pro sklonově náročné horské tratě. Řada 841 má maximální provozní rychlost zakotvenu na 120 km/1hod., a je určen pro běžné tratě.

{snippet 101}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments