Mezi Prahou a Kralupami nad Vltavou začal dnes ráno jezdit alternativní dopravce proti vlakům Českých drah Arriva. Firma bude na linku vypravovat zatím jeden motorový vůz s osmi páry spojů v každém směru. Arriva je dceřiná společnost Deutsche Bahn, jezdí například i z Prahy přes Plzeň a Domažlice do Řezna (Regensburg) a Mnichova. Dopravce zatím bude provozovat linku do Kralup nad Vltavou bez integrace do PID (Pražská integrovaná doprava).

Nedosáhne tak na dotace pro všechny dopravce kteří se na PID částečně podílejí. Vlaky tak bude firma provozovat na vlastní podnikatelské riziko. Původně chtěla firma jezdit na trase z Kralup nad Vltavou přes Prahu a Říčany do Benešova u Prahy. Jelikož dopravce nemá vhodný typ elektrických vlaků pro celou trasu, své původní plány tak značně přehodnotil, začíná tedy jen v úseku Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou.

Arriva zde bude své vlaky provozovat na elektrifikované trati, což obnáší i vyšší náklady za dopravní cestu, tedy využití tratě pro průjezd svých vlaků. Platba za vlaky vedené motorovými lokomotivami a motorovými vozy je podstatně dražší, než kdyby ve stejném úseku jel vlak s elektrickou lokomotivou nebo jednotkou.

Základní jízdné je z výchozí do cílové stanice 34 korun, zpáteční pak 64 korun. Dopravce nabízí cestování jak v primární druhé vozové třídě. Týdenní lísek vyjde na 269 korun. Vlaky Arriiva budou jezdit jen ve všedních dnech. Své ceny zde mají i žáci a studenti.

První vlak Arriva bude vyjíždět z Kralup nad Vltavou v 5:58 hod. a další každé dvě hodiny. Poslední pak vyjede ve 20:00 hodin. Z Prahy pak opačným směrem vyjede první spoj v 7:20 hod. s dvouhodinovým intervalem a posledním spojem ve 20:20 hodin. S přidělováním časových slotů na této trati bude mít problém především Arriva.

Modernizace traťového úseku mezi Holešovicemi a Bubenčí, případně i Roztokami u Prahy, bude osobní doprava do konce listopadu tohoto roku zabezpečována jen s velkými komplikacemi. České dráhy budou řadu vlaků v toto období zcela rušit. Arriva tedy vyjela do ne zrovna vhodné doby. Omezení čeká i ML (Městská linka) která jezdí z Roztok u Prahy přes Holešovice do Libně. její interval naskočí ve výlukovém stavu na 60 minut.

V alternativní dopravě Arriva to nebude mít na této trati jednoduché. Národní dopravce České dráhy zde provozuje klimatizované a moderní patrové jednotky CityElefant. Tyto vlaky doplňují už jen starší jednotky řady 451 pro posílení dopravy do Kralup nad Vltavou. Převážná část cestujících navíc využívá jízdenky PID pro přepravu z Kralup do Prahy a opačně. Kralupy nad Vltavou jsou v PID začleněny již několik let. První provozní den Arriva vlaků tak přilákal více fotografů a zájemců o svezení, než běžnou frekvenci cestujících mezi oběma městy.

Arriva nebude zastavovat ve všech zastávkách a stanicích na celém úseku. Zastavovat bude jen v Praze Bubenči, Řeži a Libčicích nad Vltavou. Velké město jako jsou Roztoky u Prahy vynechává. Tímto se značně dokresluje smysl a touha soukromého sektoru jen po lukrativnějších tratích. O lokálky s krajskými dotacemi zase takový zájem není.

Vlaky Arriva tak vynechávají zastavování v již zmíněných Roztokách. Ano, končí zde městská linka jezdící z Libně. Vlaky ML zastavují ve všech zastávkách a stanicích dle svého jízdního řádu. Dopravce České dráhy zde provozuje taktovou dopravu s patrovými jednotkami CityElefant, tyto vlaky zastavují taktéž ve všech zastávkách a stanicích.

Motorové vozy Arriva tak budí spíše dojem prezentačního charakteru. I za předpokladu posílení svých vlaků, nemůže vlakům Českých drah vytvořit adekvátní konkurenci. Stejný model by se opakoval za předpokladu, že by tento vlak pokračoval přes Libeň a Hostivař do Benešova u Prahy. Trasa z Prahy do Benešova je taktéž v systému PID. Jezdí zde stejný typ vlaků jako do Kralup nad Vltavou.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na