
Soukromý dopravce RegioJet vykázal za poslední dva roky ztrátu v desítkách milionů korun, ačkoliv firma do médií za rok 2016 a 2017 uváděla zcela jiná čísla, než jaká později prezetovala v obchodním rejstříku. Radim Jančura i nadále věří v perspektivu železniční dopravy, ačkoliv z jedné strany jej decimuje silná konkurence, ze strany druhé pak dluhy které musí splácet.
RegioJet do červených čísel stáhl nákup nových lokomotiv Vectron, které jsou finančně zatíženy vysokými odpisy i servisem výrobce. Výroční zpráva tak prezentuje jednotlivé ztráty, které se od roku 2014 pohybují prakticky soustavně v červených číslech.
Za rok 2016 dopravce vykázal ztrátu přes 15 milionů korun, za minulý rok pak téměř 40 milionů. V letošním roce tak díky nákupu lokomotiv firma se svými vlaky vygenerovala trátu téměř 310 milionů, a celkové zadlužení přesáhlo jednu miliardu.
Radim Jančura má se zveřejněním jednotlivých výročních zpráv problémy prakticky od začátku, kdy se svými žlutými vlaky vstupoval na domácí železnici. Nejdříve to byl záměr proti státem vlastněným ČD, později proti autobusové konkurenci Asiana, kterou také bez ostychu z trhu vytlačil.
Leo Express dostal od ČNB pokutu. Za opakované pozdní dodání výroční zprávy
Do Brna RegioJet stále jako druhý
Dnes je jeho autobusové impérium v kleštích které pomalu svírá stále sílící FlixBus, ale také pod velkým tlakem bank které jsou ochotny za určitých ústupků financovat např. nákupy ojetých železničních vozů z Rakouska od ÖBB, případně zmíněné nové lokomotivy od výrobce Siemens. Vysoké náklady obnáší i otevírání nových linek, zejména na železnici.
Ačkoliv firma v minulém roce ohlásila vstup na železniční linku z Prahy do Brna, později s velkou slávou prodlouženou až do Vídně, kladný hospodářský výsledek to nepřineslo. Neotřesitelné České dráhy jsou na trase stále dominantní, a jejich obsazenost spojů spíše roste. Koncem roku 2016 oznámil Radim Jančura že vlaky mezi Prahou a Brnem převezme od státu, ten si totiž veškerou dálkovou dopravu na zméněné ose také objednává a platí.
Později Jančura svá květnatá mediální prohlášení o nulové potřebě tyto vlaky dotovat, jednoduše z mediálního prostoru urychleně stáhl. Dnes by pod dotační deštník zamířil velmi rád, a nejspíš i velmi rychle.
Železniční linka z Prahy do Brna je ukázkovým příkladem, jak se RegioJet nedokázal vypořádat se silnou konkurencí státem ovládaného dopravce České dráhy, ale také fakt, že státní dopravce nasazuje na tuto trasu prakticky zcela nové vlaky, a proti takovým, se opravdu konkuence s 30 a více let ojetými vozy z Rakouska, konkurence vytvářet moc nedá.
Zadlužení státních i soukromých firem je z dnešního pohledu běžné, korespondují to nakonec i spletitá hodnocení ratingových agentur, které také umožňují čerpání levných či drahých peněz na své investice jako expanze i rozvoj. České dráhy jsou se svým zadlužením asi expertem na první příčku, nicméně dluh se dopravci daří splácet. Zisková je jak osobní tak i nákladní doprava dceřiné ČD Cargo.
V době kdy RegioJet balancuje mezi červenou nulou a stovkami milionů v mínusu, menší Leo Express si drží stále obvyklou ztrátu v desítkách milionů, Na okraji spektra pak participují spíše bizarní dopravci jako KŽC (Klub železničních cestovatelů), případně problematické GWTR s vlaky mezi Plzní a Mostem, nebo zvláštně vyhrané výběrové řízení na tzv. Šumavské lokálky.