Zatoulaný kufr nebo zpoždění letu. Cestující mají právo na kompenzace za každé situace, mnohdy o nich ale neví.

Místo příjemně stráveného času na pláži nepohodlné vysedávání v letištních halách. Stále více lidí volí dovolenou letecky, ale pro některé z nich končí letní pobyty právě takto. Pokud ovšem letí z Evropské unie, nebo z letiště třetího státu do Unie a s evropskou leteckou společností, mají při zpoždění právo na finanční kompenzaci. Jindy mohou dorazit sice v pořádku, ale třeba bez kufrů – a i za to je možné získat odškodné, stejně jako v případě, že má zájezd s cestovní kanceláří podstatné vady.

Nejčastějším důvodem zpoždění letů jsou technické problémy, počasí a přeplněný vzdušný prostor. Aby vznikl nárok na kompenzaci, musí být zpoždění vinou dopravce, například výpadkem stroje či posádky nebo zrušením letu z ekonomických důvodů. Bez šance je naopak situace, kdy je klíčovým faktorem živelní pohroma, stávka nebo právě nedostatečná kapacita letových cest.

Cestující získá nárok na kompenzaci, pokud letadlo přistane se zpožděním větším než tři hodiny. Výše náhrady pak závisí na délce letu. Pokud trasa přesahuje 3500 kilometrů, může dosáhnout šesti set euro, tedy bezmála 16 tisíc korun.

Kompenzace při zpoždění letu a ztrátě zavazadel
do 1500 kmdo 3500 kmnad 3500 km
250 eur400 eur600 eur
Zdroj: Click2Claim

Žádostí o náhradu přitom směřuje k aerolinkám každý rok čím dál víc. „V letošním roce evidujeme už více než pět tisíc cestujících, kteří požádali o kompenzaci. Očekáváme v průběhu letošního roku, že to číslo bude vyšší než dvacet tisíc,“ přiblížil nedávno František Herynk z asistenčního portálu Clic2Claim.

Zatoulaný kufr a lhůta 21 dní

Dovolenou může narušit i ztráta kufru. Zkušení cestovatelé vědí, že rozčilování nepomůže a postupují podle poměrně ustálených pravidel. Pokud je zájezd v režii cestovní kanceláře, obrátí se na jejího zástupce, je-li na letišti přítomen, a řeší s problém s ním.

SOUVISLOSTI  Po šesti letech končí linka Wizz Air z Brna do Eindhovenu, nedokázala pokrýt ani náklady

Pokud tam její zástupce není, nebo cestují indvidálně, vydají se k přepážce pro reklamaci zavazadel. Ta se nachází ještě v celním prostoru letiště a v zahraničí bývá označena názvem  „Lost baggage/luggage“. Zde budou požádáni, aby své zavazadlo popsali a předložili útržek ze zavazadlového lístku, který dostali k palubní letence.

Zaměstnanci letiště s nimi následně sepíší tzv. protokol PIR (Property Irregularity Report) a turistům předají telefonní číslo, na kterém se mohou informovat o průběhu své reklamace. Ve většině případů dopravce zajistí bezplatnou přepravu zavazadla po jeho nalezení do hotelu nebo místa bydliště. Pokud se zavazadlo nepovede nalézt do 21 dnů, považuje se za ztracené a vůči dopravci může člověk nárokovat uhrazení jeho hodnoty, uvádí Česká obchodní inspekce.

V případě zpoždění při přepravě zavazadla vzniká právo na náhradu škody, která v důsledku zpoždění vznikla. Obvykle se bude jednat především o proplacení nákladů vynaložených na pořízení nezbytných potřeb pro pobyt v destinaci po dobu, kdy odbavené zavazadlo není k dispozici. Jde například o základní ošacení a hygienické potřeby.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde