Pražský magistrát dokončí návrh změny územního plánu, která umožní výstavbu tramvajové trati z Vinohradské ulice k hlavnímu nádraží. Poté bude návrh projednán. Změna by mohla být schválena do roka, uvedl v pondělí náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09).
Město bude zároveň s Prahou 1 a dopravním podnikem (DPP) hledat projektanta trati. Pražští radní v pondělí schválili trasu kolejí, které povedou od Národního muzea ke Státní opeře, přes magistrálu a dále k nádraží a do Bolzanovy. Kdy stavba trati začne, není jasné.
V pondělí vybranou trasu musí ještě schválit pražští zastupitelé. Následně ji Institut plánování a rozvoje (IPR) zapracuje do již připravovaného návrhu změny územního plánu a předloží k projednání. „Můžeme očekávat, že bychom třeba do jednoho roku mohli mít tu změnu odsouhlasenu,“ řekl Hlaváček.
IPR v minulosti vypracoval několik variant vedení trasy. Město nakonec vybralo tu, kdy tramvaj z Vinohradské pojede Wilsonovou ke Státní opeře, kde uhne přes magistrálu a parkem povede před budovu nádraží a dále do Bolzanovy. To se ale nelíbilo památkářům, neboť by podle nich prý došlo k narušení promenádního parku. Tramvaje tak podle nově schválené trasy pojedou od opery ulicí Politických vězňů a zahnou do Washingtonovy, z níž povedou koleje před budovu nádraží.
Souběžně s přípravou změny územního plánu zahájí město spolu s Prahou 1 a DPP takzvaný soutěžní dialog, při němž bude vybrán projektant a podoba tratě. Jedná se o interaktivní formu, při které spolu město, IPR a soutěžící komunikují a domlouvají výslednou podobu návrhu. Tento postup město již použilo při hledání projektu rekonstrukce Karlova náměstí.
„Zvolili jsme soutěžní dialog jako formu soutěže, protože se nejedná o jednoduchou trasu tramvaje v uličním prostoru, který je definován například výškami. Území takzvaného Sherwoodu je výškově i prostorově komplikované a my musíme projít územím městsky, přičemž nesmíme poškodit park,“ řekl Hlaváček.
Současné vedení hlavního města připravuje rovněž stavbu trati z Vinohradské třídy přes Václavské náměstí, kde ji napojí na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Pro tuto stavbu nepotřebuje změnu územního plánu. Kdy se začne budovat, ale není jasné.