Stavba brněnského velkého městského okruhu pokračuje i v zimních měsících. Zhruba v polovině jsou práce na tramvajovém tunelu v úseku Žabovřeská. Hrubá stavba je hotová. Půl roku také vznikají mostní estakády na Tomkově náměstí. Obě úpravy by měly pomoct plynulosti dopravy v krajském městě.
Hrubá stavba tunelu v Žabovřeské je po prvním roce prací hotová. Průraz tunelu i odtěžení zeminy ze silniční galerie se podařilo udělat za minimálního počtu dopravních omezení. „Ačkoli jsme se připravovali na zastavení dopravy několikrát denně a intenzivně jsme informovali obyvatele o chystaných dopravních komplikacích, naše očekávání se nenaplnila a stavbaři vše zvládli tak, aby byl v maximální možné míře zajištěn nepřetržitý průjezd oblastí,“ řekla primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS).
Aktuálně dělníci pracují na izolacích přesypané části tunelu a čištění jeho dna pro následnou betonáž. „Současně betonujeme sekundární ostění v padesáti metrů dlouhé únikové štole. Tyto práce bychom měli mít hotové do jara. Letos také začneme budovat tramvajovou trať, jejíž dokončení máme v plánu do konce roku. Pokračovat budou práce na zárubních a opěrných zdech, silniční galerii, protihlukových stěnách a na inženýrských sítích,“ přiblížil plán pro letošní stavební sezonu ředitel Závodu Brno ŘSD ČR David Fiala. První tramvaje by měly tunelem projet příští rok v lednu.
Nad Tomkovým náměstím roste estakáda
Zatímco na Žabovřeské stavbaři pracují v tunelu, pod povrchem, na Tomkově náměstí vysoko nad zemí. Z opuštěného vojenského areálu rostou mohutné mostní pilíře. Dohromady jich bude pětadvacet a mezi prvními dvěma už dělníci pokládají část nosné konstrukce. „Ta estakáda je nejzajímavějším prvkem celé stavby. Je řádově půl kilometru dlouhá a v nejvyšším místě má třináct metrů,“ popsal Fiala.
Mostní estakáda by v budoucnu měla navazovat na jeden a půl kilometru dlouhý tunel pod sídlištěm v městské části Vinohrady. Jeho tubusy by se do terénu měly zanořit v ulici Rokytova. Řidiči jím snáz projedou na dálnici směrem na Ostravu. Hotový by ale měl být až v roce 2030.
Za dva měsíce se otevře nová lávka přes Svratku
Už koncem listopadu řeku Svratku přemostila lávka pro pěší. Kromě chodců a cyklistů pomůže překonat vodní hladinu také inženýrským sítím. Sloužit začne zhruba za dva měsíce.
Přesunutí tramvajové trati do tunelu umožní rozšíření silnice I/42 na čtyři pruhy a díky tomu zanikne úzké hrdlo, kterým denně projede čtyřicet tisíc aut. Rozšíření ulice Žabovřeská a překlenutí Tomkova náměstí začnou řidičům sloužit v roce 2024. Náklady na jejich výstavbu dosáhnou asi čtyři miliard korun.