ODPRODEJ PODÍLŮ | Slovenská státní železniční společnost Cargo spustila nákup služeb, jež se mohou vyšplhat až k 22 milionům eur. Toto prosté konstatování zaujme více, když si uvědomíme, že se tak děje jen pár týdnů před definitivním nalezením strategického partnera pro jednu z dceřiných společností, Cargo Wagon.
Tuto sumu chce přitom firma zaplatit za revizi a obnovu tisícovky vozů. Podle odborníků se stát chystá investovat peníze, na kterých by se měl podílet už také nový akcionář.
Nedávno také existoval plán na spojení Cargo Wagon a ČD Cargo. Z plánů nakonec sešlo. Další podmínkou zájemců pak bylo celé oddlužení nákladního dopravce. Stát tak do této firmy hodlá odeslat miliony eur, které ale úhledně nazývá dotací. Ve výsledku se jedná o skryté oddlužení, které zaplatí skutečně pouze daňový poplatník.
Peněženky daňových poplatníků tak ztenčí o miliony eur. Cargo však toto tvrzení odmítá a za svým rozhodnutím si stojí. Tvrdí totiž, že by jinak kvůli chybějící revizi hrozilo odstavení vagonů. Možný výpadek tisícovky vozů však podle šéfa Institutu dopravy a hospodářství Ondreje Mateje nemůže Cargo položit, protože má k dispozici dostatečný počet vagonů s revizí. „Chtějí ještě rychle vytáhnout peníze ze společnosti,“ řekl Matej.
Na to, že tímto krokem státní firmy budoucí investor ušetří, upozorňuje opoziční strana Svoboda a Solidarita. Té se nezamlouvá celý proces privatizace, kterou premiér Robert Fico nazývá vstupem strategického partnera. O odprodeji části firmy vláda rozhodla v létě minulého roku i navzdory předchozím Ficovým tvrzením o nesprávnosti privatizace strategických státních firem. Byla to právě jeho první vláda, která v roce 2006 zastavila už rozběhnutý prodej sta procent akcií Carga. Dnes však už plánuje vytvořit tři dceřiné mspolečnosti, do každé vložit část majetku dopravce a část každé společnosti prodat. Nejvíc by přitom měla získat právě z Cargo Wagon, do kterého vloží více než dvanáct tisíc vozů.
V této dceři si vláda chce nechat kontrolu nad 34 procenty akcií a zbytek převést za odhadovaných 180 milionů eur na vítěze soutěže, jehož jméno by mělo být známo už v dubnu. Do firmy by měl vstoupit ve druhé půli roku. Nejvážnějším kandidátem je podle medializovaných informací švýcarská firma AAE Ahaus-Alstatter Eisenbahn. Kdokoli však akcie koupí, má podle Mateje vyhráno. Získá totiž vozy, z nichž drtivou většinu – 8200 kusů – bude zpětně pronajímat Cargu minimálně osm let, a tak jí stát možná sám zaplatí celou investici do firmy. Roční pronájem by měl Cargo vyjít přibližně na 35 milionů eur.
E15 | FIRENET.CZ | ČT24