Výsypné vozy ať jde o jakoukoliv železniční správu, tak mám velice rád. Dnes se podrobněji podíváme na tento nákladní vůz od f.Roco s artiklem 66370 a označením v tomto modelu 084 4 981 – 1 drah DB RIV Tadgs.
Porovnáme si také některé prvky tohoto vozu s českým kolegou Tadgnss ČD. Nejdříve jsem uvažoval že bych vůz kompletně přepracoval pro ČD ale vlastním již 10 ks sérii pro soupravu za model lokomotivy 372 PJ Děčín a tak nechám proto vše v původním stavu. Pokud by se k tomu ale někdo rozhodl, poslouží mu zde fotografie skutečného vozu jako předloha pro porovnání již jmenovaných rozdílností které si dále popíšeme. Vůz pro České dráhy v licenci vyrábí firma LOSTR – Lounské strojírny. V současné době těchto vozů jezdí u ČD něco kolem 50 ks ale nejsou nabízeny běžným zákazníkům k pronájmu neboť jsou dlouhodobě pronajímány přepravcům na smlouvy kolem 5 let což se pro ČD vyplatí více než aby vůz měl prostoje.
Ale zpět k modelu. Ten je ostatně nabízen f.Roco proIV. epochu s cenou 36.90,- € ale lze jej v jejich prodejně v Bergheimudostat i pod cenou 30,- € což bych zde neměl moc prezentovat neboť setoho chytne nějaký srdnatý obchodník a hromadně to u frmy nakoupí svidinou tučného zisku zde v CZ. Ovšem asi jej zklamu, firma tyto cenovéakce připravuje pouze pro maloodběratele a nikoliv pro obchodníky,takže smůla.
Pokud by měl někdo o tyto vozy zájem tak mě kontaktujte a není problém je dovézt. Dále ale k recenzi. Firmě by se dala vytknoutsnad jen unifikovaná barva na doplňcích u všech vozů, myslím tímpřevážně madla, táhla, kliky, kohouty, páky, stupačky a žebříky. To lzenajít na převážné většině vozů s doplňky a typem: T, F ale nejvíce toje vidět třeba na voze Tcms ČD. Jiný odstín barvy by nebyl na škodu.
Již zmíněné a barvou unifikované doplňky jsou navoze lehce odnímatelné, píšu to proto, že bych některé komponenty rádnahradil lepty. Především plast který má v místě obsluhujícíhopersonálu plnit dojem kovové rohože, připomíná spíše krablovaný plech.Ve spolkové republice a snad již i u nás lze zakoupit skutečnou kovovourohož na místo této plastové. Výsledek bude jistě efektní! Další rozdílnalezneme ve stupačkách vozu.
U ČD jsou stupačky zcela jiné konstrukceale i snadno realizovatelné. Zde bych rád upozornil, že stupačky jsou utohoto vozu docela problém, pokud někdo hodlá s takovým vozem projíždětminimální poloměry oblouků, vůz Vám vypadne mimo kolej. Testoval jsemprůjezd 15″ výhybek a vše bylo tak na milimetry přesně. Já vím že zprostorových důvodů modeláři si s dlouhým obloukem moc hlavu nelámou audělají ve velikosti H0 takový, jaký zrovna potřebují ale porovnejte totřeba s osobními vozy, rozdíl a vybočení podvozku v minimálníchpoloměrech oblouku je dost extrémní.
Imitace kovového roštu v místě pro obsluhující personál působí falešně
O průjezdnosti minimálních oblouků a také 15″výhybek bych se vrátil v některém v dalších článcích o „dlouhých“vozech jakým bude Sgnss a Sgjs obojí ČD a kde zrovna Sgjs hodlám zcelapřepracovat z původní Rgs DR na ČD. Článek najdete na konci tohotočlánku v souvisejících odkazech kde je také článek o voze Sgnss. Ačkoliv třeba vůz Sgnss od f.Kleinmodellbahn nejeví také žádné defektys průjezdností, přesto jeho hmotnost je minimální a občas vyskočítaktéž mimo kolej! To lze nelibě snášet ve skrytých segmentechkolejiště kam se člověk nerad a nebo pracně dostává třeba jen rukou bezvizuální kontroly.
Tento vůz Tadgs je dostatečně zatížen což jsempoznal při sjezdu 100cm táhlého kopce a kompletní soupravou 10 těchtovozů kdy na funkci dekodéru ABC lokomotiva zastavila místo 20-35 cmpřed vjezdovým návěstidlem – 5 cm před krakorcem a málem došlo kekolizní situaci 🙂 no lokomotiva byla rosnička T334 která nejeví známkyvětšího zatížení a proto došlo k takovému skluzu. Později jsem zkusilnechat jen 7 pak 5 a 3 vozy. U posledních 3 vozů se proklouzla jenminimálně 🙂 na tomto 100 cm klesání jsem se rozhodl testovat prokluzylokomotiv a něco bych časem také zdokumentoval s ohledem na délkysouprav.
S vozem jsem velice spokojen ale myslím že jejmodeláři ve svých kolejištích moc rádi mít nebudou. Já, jelikož budujikolejiště se zasazením do příhraničního města Děčín a kde mám trať dosítě DB tak takové vozy vítám, stejně jako např. provoz v modeluškodováckých 180DB ex. 230 ap. Všechny vozy se chystám opatřit decentnípatinou podvozků, místa obsluhy a celého vozu v podobě koroze, špíny amastnoty v mechanických částech klik, kohoutu nebo nárazníků…
Potisk je proveden čistě a zcela dle předlohy – ostatně tím je Roco vyhlášené
P = všimnout si lze i mezery mezi otáčivým segmentempodvozku a stupačkou, místa moc není přesto kinematika jeho spřáhla jeperfektní a v provozu nejevila žádné problémy
L = u DB verze v modelu není taktéž klika ruční brzdy, páky ovládající výsypné šachty jsou přesné stejně jako kohout ovládající otvírání střešního víka – koukněte také na stupačky vozu
Podvozek nejeví žádné negativní vlastnosti v provozu – kvalitní jízda
Vůz Tadgnss ČD odstaven ve stanici Praha Libeň
Zde je vidět kovová rohož která u medelu byje do očí ale bude nahrazena – krásný detail stupaček
Vozy Tadgnss nemají přimo své nacionále na rámuvozu ale na samotatné tabuli nad podvozky, „klec“ pro přechodky jsou uDB verze u rámu vozu pod silem – zde taktéž nad podvozkem
Logo provozovatele a také přepravované komodity