Švédský start-up Einride začal ve středu testovat elektrický kamion bez kabiny a řidiče na krátkém úseku silnice v Jönköpingu, dopravním uzlu ve středu Skandinávie. Podle start-upu jde o první zkušební provoz autonomního vozu bez záložního řidiče na veřejné silnici. Zkouška má běžet do konce roku 2020.
Šestadvacetitunový kamion „T-Pod“ je na dálku pod dohledem obsluhy, která může v případě potřeby převzít kontrolu. A za provozu je to na silnicích premiéra. Jiní výrobci, kteří se vývojem samořiditelných vozů zabývají, absolvovali dosud zkušební jízdy na veřejných komunikacích s šoférem uvnitř vozidla připraveným k převzetí řízení.
Kamion bez řidiče je vybaven kamerami, radary a 3D senzory, které mu dávají přehled o jeho okolí v plném rozsahu a bez „slepých míst“. Společnost Einride do vozu zabudovala autonomní platformu pro řízení vozidel, vyvinutou firmou NVIDIA, jejíž systémy jsou připojeny prostřednictvím sítě 5G. Ta má dosah 200 kilometrů.
Trasa, která vede ze skladu do budovy terminálu pro nákladní dopravu, je pouhých 300 metrů dlouhá, ale zahrnuje pět pravoúhlých zatáček a stometrový úsek silnice, který používají běžná vozidla. Mluvčí Einride řekl, že kamion T-Pod bude testován několikrát denně.
Nákladní automobil může dosáhnout rychlosti až 85 kilometrů za hodinu, ale během zkušební jízdy je povolena rychlost pouze pět kilometrů v hodině. Limit stanovila Švédská dopravní agentura.
Podniky po celém světě jsou podle serveru CNN vyhlídkou na samořiditelné kamiony nadšeny, a to kvůli rostoucímu nedostatku řidičů. Americké dopravní asociace uvedly, že společnosti potřebují zhruba 60 tisíc dalších řidičů. V Evropě podle společnosti pro výzkum logistiky Transport Intelligence existuje 150 tisíc neobsazených pozic šoférů nákladních vozidel.