ČD Cargo se jako první z tuzemských železničních dopravců rozhodlo každý rok snižovat množství spotřebované elektrické energie na provoz lokomotiv o 0,8 procenta. Obdobný závazek po Česku požaduje od příštího roku evropská směrnice. K zavádění úspornějších vozidel do provozu se cargo přihlásilo podpisem dohody s ministerstvem průmyslu a obchodu.
„ČD Cargo je první ‚vlaštovkou‘, jde příkladem, ke kterému se, věřím, brzy přidají i další společnosti,“ uvedl ministr průmyslu a zároveň šéf resortu dopravy Karel Havlíček. Jednou z cest, kterou chce Cargo spotřebu takzvané trakční energie omezovat, je zavádění lokomotiv schopných rekuperovat elektrickou energii.
To v jednoduchosti znamená, že během brzdění stroj do troleje energii vrací. Kromě toho se firma zavázala k obnově motorových lokomotiv a připravuje se také na využití dvouzdrojových hybridních lokomotiv, které v budoucnu přinesou plně bezemisní provoz.
Celkem firma za měsíc vynakládá na napájení elektrických lokomotiv 26 tisíc megawatthodin elektrické energie a spotřebuje 1,2 milionů litrů nafty. Jen prostřednictvím rekuperace letos firma ušetří na 10 tisíc megawatthodin.