PLZEŇ – České dráhy plánují postupně nasazovat dálkové jednotky InterPanter především na rameno z Brna přes Břeclav do Olomouce, kde nahradí převážnou část běžných rychlíků s vagony a lokomotivou. Dráhy mají v současné době objednáno celkem 14 těchto jednotek, ze kterých Škoda Transportation dodá 10 pětivozových a zbylé třívozové.

InterPanter vyjede ve zkušebním provozu už letos

Delší provedení těchto jednotek začne od prosince jezdit i na trase mezi Prahou a Brnem. Dráhy chtějí ve silných přepravních špičkách jednotky provozovat i ve dvojici, čímž uspokojí silnou poptávku zejména v neděli a v pátek odpoledne, kdy velké množství cestujících využívá železnici mezi Prahou a Brnem.

InterPanter vychází z osvědčené a již provozované regionální verze RegioPanter, které jezdí již v celé řadě regionů v delší či kratší verzi. Pětivozová verze pro dálkovou dopravu mezi Prahou a Brnem bude ale první takto provozovanou jednotkou s vyšším počtem vozů.

Dálkový Panter nabídne jak bezbariérové toalety, tak i podstatně větší místo pro přepravu zavazadel, jízdních kol i kočárků. Neodmyslitelnou součástí bude i výkonná klimatizace a bezdrátové internetové připojení. Dálková verze těchto vlaků nabídne i pohodlné polstrované a polohovatelné sedačky, sklopné stolky, elektrické zásuvky 220V, případně oddělený oddíl pro cestování s dětmi do 10 let. Unikátní bude i audiovizuální systém.

Panteři jsou pro Škodu klíčovým produktem

Škoda Transportation začala tyto jednotky dodávat pro České dráhy koncem roku 2013. Z původně jedné objednávky pro regionální spoje, vznikl poměrně důležitý koncept z portfólia výrobce v Plzni. Škoda chce s jednotkami tohoto typu uspět i na trzích západní či jižní Evropy, kde ale čelí daleko silnější konkurenci vozidel podobného typu, což jsou vozidla pro středně dlouhé a dlouhé trasy firem Bombardier a Alstom. Podobný typ vozidel vyrábí například i Siemens z Německa.

Uvolněné lokomotivy zamíří do pronájmů i mimo mateřskou zemi

Českých drahám se začínají uvolňovat i kapacity běžných lokomotiv elektrické trakce. Celou řadu některých strojů pronajímají v Polsku, kde po nepatrné úpravě jezdí i lokomotivy Českých drah v pronájmu, do Polska nedávno zamířilo i několik motorových lokomotiv řady 753. Polsko se stalo dříve i velkým odbytištěm šestinápravových lokomotiv řady 181 a 182, které bylo možné shledávat v nákladní vozbě ještě na přelomu tisíciletí na tzv. severní napájecí trakční soustavě – kam mohou pouze jednosměrné lokomotivy.

Postupné trendy modernizace i nákupů nových elektrických jednotek, vede k dalšímu uvolnění běžných lokomotiv, které nejspíš zamíří i pod křídla ČD Cargo, které je dceřinou divizí Českých drah. Cargo bude muset do několika let řešit stále problematický nedostatek lokomotiv, které v případě typových řad 122 dosahuje téměř pěti desítek let.

{snippet 101}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments