Sněhová kalamita která zasáhla jižní Slovensko a celé Maďarsko v druhé polovině tohoto týdne, přinesla převážně řadu komplikací jak v silniční, taki v železniční dopravě. Slovensko k tomu uzavřelo hranice pro nákladní vozidla nad 7,5t. Nejvíce problémů sníh způsoboval v železniční osobní a nákladní dopravě. Na Slovensku a v Maďarsku jsou klíčové továrny koncernu Volkswagen. A mnohé další.

fotografie | Györ (Maďarsko ) | Jendotka RailJet jedoucí do Budapešti z Mnichova | Autor: Gláser Gábor

Nejhorší byla situace kolem povodí Dunaje. Jih Slovenska byl paralizován asi nejvíce. Sněhová kalamita způsobovala ale průběžně komplikace i dále na východ. V Košicích, stejně jako v mnohých jiných městech byla zcela omezena městská doprava. Opožděno bylo na 40% všech vlaků jedoucích z hlavního města Bratislavy po severní trase přes Žilinu a Poprad. Dále také po jižní trase do Košic. Řada vlaků nabírala mnohahodinová zpoždění.

Nejvíce práce odvedli dispečeři Českých drah ve spolupráci s kolegy z Německa, Slovenska a Rakouska. Snahu a úsilí ale komplikovali dispečeří z Maďarska. V první fázi sněhové kalamity nebylo možné z maďarů dostat jakékoliv informace o vracejících se vlacích směr Slovensko a Česko. Nespolehlivost a neochota maďarských dispečerů vedla k řadě komplikací ve vedení a obratech vlaků na území České republiky. Do značné míry se nakonec ukazuje v jakém stavu je informatika v řízení železničního provozu v samotném Maďarsku. Dispečeři Českých drah odvedli skutečně kus dobré práce, aby nakonec každý cestující měl možnost dojet do svého cíle v síti Českých drah, případně i mezinárodně přes naše území do Německa a Rakouska. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1456-dopravni-kalamita-na-slovensku-a-v-madarsku-pomalu-polevuje-doprava-se-vraci-do-normalu{/qrcodegenerator}

Paradoxně nejvíce postižena sněhovou kalamitou byla trať ze Slovenska do Maďarska. Opožděno, případně odřeknuto bylo minimum vlaků. Zpoždění nabíralo i několik spojů do Štůrova, Zvolena, přestupy v Bratislavě do Žiliny a Popradu. Na jihu Slovenska měl problémy i RegioJet. Firma požádala o nasazení sněhové frézy. Na řadě míst bylo údajně přes 3,5 m. navátého sněhu. Sněhové problémy způsoboval už tak silní vítr. V případě nasazení sněhové frézy, docházelo k opětovnému zavátí tratě sněhem do 10 minut. Silný vítr nepolevoval ani v pátek.

Maďarsko pro odstraňování kalamity a umožnění průjezdnosti některých silnic nasadilo vojenské tanky. Rakousko nabídlo Slovensku k zapujčení 2 sněhové frézy. V současné době (neděle 3,30 hod. ráno) je situace už stabilizovaná, přpadně se vrací do normálu.

{snippet 100}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments