Lotyšská Pasažieru Vilciens opakovaně projevila zájem o nákup vlaků od firmy Škoda Vagonka, ačkoliv tendr byl dlouhé měsíce doslova paralyzován ze strany konkurence mezi výrobci. O zakázku se totiž ucházela i španělská firma Talgo, která nakonec rozhodnutí vlády v Talinu akceptuje.
Škoda tak bude realizovat zakázku v hodnotě 6,9 miliardy korun pro tamní železnice, kam hodlá podle zadavatele dodat na 32 kapacitních elektrických jednotek, které vycházejí z designérské rodiny vlaků Inter Panter.
Zástupci společnosti Talgo naposledy napadli některé parametry výběrového řízení, na základě kterých se Škodě podařilo zvítězit v konkurenci tří dalších firem. Podezřelé byly podle Španělů nízké náklady na údržbu českých vlaků nebo informace o spotřebě elektrické energie. Lotyšský úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami ve věci rozhodoval již potřetí a potvrdil vítězství Škody na základě finančních parametrů nabídky.
Klíčovým parametrem při výběru dodavetele byly především dlouhodobé náklady na provoz vlaků. Tendr původně vyhrála právě Talgo, která nabídla stroje o šestnáct milionů eur levnější než Škoda. Češi se však po prvních výsledcích výběrového řízení společně s další španělskou společností CAF odvolali. Důvodem byly právě vysoké provozní náklady vlaků Talgo.
Škoda Vagonka je součástí koncernu Škoda Transportation, který v minulých měsících čelil v Lotyšsku problémům. Ty se týkají údajné korupce při výběrových řízeních na tramvaje a trolejbusy pro městský dopravní systém v Rize.