Další tři roky bude mýto v České republice provozovat stávající dodavatel Kapsch. Připravuje se tendr s oslovením jediného zájemce. Ministr dopravy Dan Ťok má za úkol vyjednat slevy. Půjde o desítky milionů. Sučasný výběrčí mýta Kapsch, čelí už několik let ostré kritice, při které padají slova jako o zneužití dominantního postavení, kdy firma jen stěží chce zpřístupnit svůj systém výberu mýta externímu provozovateli, kterého chce vybrat stát.
Pravděpodobně tedy bude schválena varianta, která je jedinou možnou. Tedy, že Kapsch bude provozovat mýto do roku 2019. A od roku 2020 bude provozovat mýtný systém vítěz tendru, které musí ministerstvo připravit. Přihlásit se do něj budou moci všichni relevantní hráči na trhu. Kapsch už dal najevo, že se do soutěže přihlásí také. Vyplývá to také z vládních materiálů, kde se mj. píše, že „k tomuto kroku se vláda uchýlila ve snaze minimalizovat škody, které by vznikly nevybíráním mýta od ledna 2017.“
SKYTOLL: Pokud ministerstvo dopravy přidělí zakázku na provozování mýta na léta 2017-2019 napřímo stávajícímu provozovateli, tento postup napadneme.
Výběr mýta obestřený politickou i podnikatelskou lobby
Ročně se vybere cca 10 miliard korun, Kapsch inkasuje miliardy dvě. Vláda už pověřila ministra Ťoka, aby na „velkém“ tendru začal pracovat. Otázkou je, jak daleko se Ťok dostane, jelikož si plánoval, že mu s přípravou tendru pomůže auditorská firma Deloitte jako technologicko-organizační poradce, která mj. stála u prvního tendru na mýto před deseti lety. Přidělil jí zakázku za 52 milionů korun na rámcovou smlouvu na poradenství ohledně mýta. Jeho plány však zhatil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který zakázku zrušil jako netransparentní.
Než však rozhodnutí nabylo právní moci, Deloitte, podle slov vedoucího tiskového oddělení Jakuba Stadlera, stihl dodělat práci na první zakázce (mýto na 3 roky) a vše je tedy připraveno. Tato část přišla „dopravu“ na 8 milionů korun. Ministerstvo asi bude muset vypsat tendr na nového technologicko-organizačního poradce, který mu pomůže připravit zmiňovanou „velkou“ zakázku na provozovatele mýta od roku 2020.
Zároveň vláda požaduje, aby ministr Dan Ťok vyjednal slevy u provozovatele na léta 2017-2019. Při ročních provozních nákladech 2 miliardy korun, což je 20% procent z výnosu mýtného, se tedy bude hrát o slevu v desítkách milionů korun. Kritika byla i kolem přístupu rakouského Kapsche, který doposud vstup do svého systému který v České republice prakticky vybudoval. Výběr případného nového provozovatele tak nemusí být jednoduchý, především Kapsch musí umožnit celý systém předat, a nově státem vybraný provozovatel systém opět uvést na nové platformě, případně na té stávající kterou Kapsch nebude chtít nabídnout zdarma.