Praha do konce září zprovozní nové depo pro nákladní kola na pražském Smíchově. Rozšíří se tak bezemisní rozvoz zásilek v centru města. Ke stávajícím uživatelům cyklodepa na pražské Florenci, kteří budou působit i na druhém břehu Vltavy, se přidají i firmy, které nákladní elektrokola využijí poprvé – Zásilkovna, Dáme jídlo a WeDo.
Nové depo bude umístěné v prostoru pod městským okruhem mezi ulicemi Plzeňská a Kartouzská. Doručovací společnosti cyklodepa využívají hlavně na takzvané poslední míli cesty k zákazníkovi. „V těchto případech je využívání kol nejen ekologičtější, ale vzhledem k potřebě parkování také obratnější,“ řekl tiskový mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa. „Po důkladné analýze a pilotním projektu se rozhodneme, v jaké šíři a kde všude doručování zásilek na kole budeme realizovat,“ dodal.
Pro rozšíření o další cyklodepo se město Praha rozhodlo po úspěšném pilotním projektu na pražské Florenci, jehož provoz bude pokračovat. Z Florence od loňského listopadu firmy jako DPD, PPL, DoDo a další rozvezly již více než 50 tisíc zásilek.
Doručovací firmy nyní zkoumají možnost nasazení nákladních kol i v dalších českých městech. „Aktuálně plánujeme spustit testovací provoz v Hradci Králové. Také jsme se zapojili do zatím nezávazných diskuzí s představiteli města Brna a Ostravy,“ říká Jan Pihar, generální ředitel logistické firmy Dachser Czech Republic.
Zásilková služba GLS plánuje nasazení nákladních kol v Brně, v Hradci Králové a v Plzni. „Provoz bychom chtěli zahájit hned, jakmile budeme mít k dispozici náš nový typ doručovacího cargo kola. Tento nový typ představíme v centru Prahy již během necelého měsíce,“ osvětlil plány GLS její ředitel Pavel Včela.
Pražský projekt cyklodepa DEPOT.BIKE sklízí uznání i v zahraničí. V červenci jej sdružení pro spolupráci evropských hlavních měst Eurocities nominovalo mezi tři nejlepší projekty v kategorii Zero pollution v rámci ocenění Eurocities Award 2021. Praha se tak stala inspirací i pro další velká evropská města.
Některé municipality dokonce oslovily s nabídkou spolupráce českou společnost Ekolo.cz, která pilotní projekt na pražské Florenci realizovala. „Projekt vyvolal velký zájem v Evropě, takže nyní pomáháme s projekty v Londýně, Kodani a v Lille,“ říká Jakub Ditrich, šéf Ekolo.cz, že úloha jeho firmy spočívá především v poradenství.