Kvůli stoupající ceně ropy, která se dostala už nad 90 korun za barel, jsou nyní pohonné hmoty v České republice nejdražší za poslední dva měsíce. Tankování se prodraží jak běžným řidičům, tak třeba i firmám. Protože je v Polsku snížená sazba daně z přidané hodnoty, stále více řidičů z pohraničí tam vyráží natankovat.
Na začátku loňského roku zaplatili řidiči za litr benzinu v průměru méně než 28 korun, přičemž nafta tehdy stála zhruba o padesát haléřů míň. Benzin od té doby ale v podstatě stále zdražoval a teď je na průměrné hodnotě 36 korun a 78 haléřů za litr. U nafty byl vývoj obdobný.
„I když jsou momentálně marže obchodníků na českém trhu poměrně vysoké, tak protože je zároveň vysoká i poptávka po pohonných hmotách, tak každé zdražení vstupní suroviny využívají obchodníci k tomu, aby zdražili,“ vysvětluje hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek s tím, že ceny pohonných hmot stoupají kvůli nárustu cen ropy na světovém trhu.
Ropa bude podle odhadů pravděpodobně dál zdražovat, což se bezprostředně dotkne třeba i firemních nákladů na rozvoz.
Tradičně nejvíc zaplatí řidiči u pump v Praze. Litr natankovaného benzinu tady vyjde i na víc než 38 korun. Naopak nejlevnější benzin je v Karlovarském kraji, kde za litr zaplatí řidiči v průměru 36,34 korun.
Za levnějším benzinem do Polska, Celní správa hrozí sankcemi
Pro levnější benzin kvůli zdražování jezdí řada českých řidičů z příhraničí do Polska. Rozdíl ceny paliva jen pár kilometrů za hranicí Česka je výrazný. Litr benzinu tu v přepočtu stojí okolo třiceti korun.
Polská vláda v rámci boje proti vysoké inflaci od ledna snížila sazbu DPH u pohonných hmot z třiadvaceti na osm procent.
Zatímco benzinky v polském pohraničí nemají o zákazníky nouzi, některé čerpací stanice na české straně přišly o nejméně třetinu klientů. Hranice teď také pravidelně kontrolují celníci. Dávají pozor, jestli řidiči do tuzemska nevozí víc pohonných hmot, než je povoleno.
Zpět jen s dvaceti litry navíc
Kromě své vlastní plné nádrže mohou totiž řidiči přes hranice převážet maximálně 20 litrů paliva navíc. Při větším objemu musí mít platný daňový doklad.
„Hrozí, že o kontraband, tedy naftu, prostě přijdete a budete postoupen do správního řízení. Setkali jsme se s tím, že v kufru automobilů jsou sudy nebo dokonce i barely plné takto načepované nafty,“ uvedla mluvčí celní správy Ivana Kurková.
Do Polska nyní nejezdí jen Češi. Pro palivo jsou ochotni zajet i Němci nebo Slováci. „Rozdíl v ceně na německé a polské straně je přes 60 centů. Takže je tady velký nájezd Němců, přijíždějí s kanystry a tankují od rána do večera,“ uvedl provozovatel polské čerpací stanice Artur Toronowski.
Na sever od Česka se levná paliva v nejbližší době nevyčerpají. Snížení sazby DPH tam bude trvat půl roku.
Při dovozu levných paliv z Polska bez dokladů mohou lidé přijít o auto