Už za deset let by mohla až polovina pražských autobusů jezdit čistou stopou, tedy pouze na elektřinu. Další část vozového parku by měly tvořit autobusy s hybridním pohonem kombinující elektřinu a naftu. Vyplývá to z plánů současného vedení hlavního města, které tím chce splnit závazek snižování emisí, k němuž se Praha loni přihlásila. Výše investic se pohybuje v řádu miliard korun.
Zhruba 1100 pražských autobusů podle magistrátní koncepce nyní spotřebuje přes 30 milionů litrů nafty ročně. Materiál uvádí, že elektromotory mají 2,5násobně vyšší účinnost a spotřeba energie je až o 60 procent nižší. U elektrických pohonů navíc město počítá s využitím existující napájecí sítě pro tramvaje.
„Pro mne to byl od začátku jeden z hlavních cílů bez ohledu na klimatický závazek,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). „Testujeme několik hybridních autobusů a nyní běží výběrové řízení na velkokapacitní trolejbusy na linku k Letišti Václava Havla. Připravujeme také projekt vodíkového autobusu,“ dodal.
Bateriové trolejbusy mají na letiště jezdit, než se podaří vybudovat vlakovou rychlodráhu směrem na Kladno. V plánu je také nová linka těchto trolejbusů z Libně do Čakovic, v části trasy donedávna jezdil testovací vůz. Na autobusovém nádraží na Palmovce byla navíc nedávno instalována nabíjecí stanice. Kromě toho se magistrát chystá pořídit 20 hybridních autobusů.
Pro financování počítá s využitím evropských dotací, celkové investice se budou pohybovat v miliardách korun. Obnova vozového parku by měla probíhat třemi směry, část autobusů by měla pohon jako bateriové trolejbusy a elektrobusy, část by byla hybridní, kombinující elektřinu a naftový motor a část by zůstala s naftovými. S těmi se počítá hlavně pro případ živelních pohrom, black-outů i pro zajištění náhradní dopravy.
„Do roku 2030 chceme, aby v Praze jezdila čtvrtina až polovina autobusů právě na elektřinu. Nejenže zlepší životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ doplnil Scheinherr.
Vedení hlavního města loni vyhlásilo klimatický závazek, který stanovil cíl snížit emise oxidu uhličitého do roku 2030 minimálně o 45 procent v porovnání s rokem 2010. Většina emisí v Praze pochází právě z dopravy. Pražský dopravní podnik snižuje emise oxidu uhličitého už od roku 2010, díky nákupu autobusů s nižší spotřebou nafty se úspory emisí zatím pohybují kolem osmi procent.