Po jízdenkách v rezervačním systému Českých drah se doslova zaprášilo. Jednotka RailJet která v dubnu uskuteční dvě prezentační jízdy pro veřejnost z Prahy do Ostravy – druhý den zpět do Prahy, byla vyprodána během jednoho dne z 85%. České dráhy nasadí soupravu Viaggio Comfort za standardně nasazované vlaky SC Pendolino. Od platnosti jízdního řádu 2014 / 2015 pak na trasu z Prahy přes Brno a Vídeň do města Graz na jihu Rakouska.

Mimo svých sedmi souprav Českých drah bude na stejnou trasu nasazovat ÖBB celkem pět souprav stejné konfigurace. Aby byl dodržen dvouhodinový takt na lince z Prahy přes Vídeň do Grazu, celkově tedy bude v provozu na 12 těchto vlaků. V letošním roce dráhy počítají pouze s touto jednou prezentační jízdnou. Dle vyjádření mluvčího Českých drah Radka Joklíka, budou dráhy další prezentační jízdy uvádět v roce 2014 ve větší míře. V úvahu tedy mohou připadat i měsíční intervaly v nasazování těchto vlaků za Pendolina. 

Po Pendolinu se stanou jednotky Viaggio Comfort hned dalšími vlajkovými vlaky národního dopravce. Z převzaté opce od ÖBB začala výroba sedmi těchto kapacitních souprav ve Vídni již s koncem minulého roku. První jednotka by se měla pro zkušební a školící potřeby personálu objevit u nás již během tohoto roku.

Rakousko nebude jedinou destinací

Mimo Rakousko, kde národní dopravce dlouhodobě vykazuje velký zájem o cestování svými vlaky, mají České dráhy zájem i nadále o Slovensko a Maďarsko. Dříve se na „kultovní“ vlak Slovenská Strela běžně vypravovala souprava Pendolino. Tento vlak ale pro nedostatečnou kapacitu byl po ročním provozu z nasazování do Bratislavy stažen. Anabáze Pendolina se tak mimo Slovenska, neuskutečněném Maďarsku a Rakousku – uzavírá na vnitrostátní lince z Prahy do Ostravy. Nově zajíždějí kategorie vlaků SC Pendolino i do Mariánských Lázní.

Původně měla být celá série Viaggio Comfort u Českých drah nasazována na rameno z Berlína přes Prahu do Vídně a dále. Deutsche Bahn ale začalo v téže době jednat pouze s firmou RegioJet Radima Jančury. Nyní je situace ovšem v takovém stádiu kdy Deutsche Bahn se staví ke spolupráci spíše skepticky. RegioJet dle svého mluvčího uvalilo na celou případnou spolupráci tzv. informační embargo.

Dráhy z celkového počtu 16 souprav odeberou pouhých 7. Není ale vyloučeno že nakonec odebereou všechny soupravy které jsou k dispozici ve výrobní kapacitě firmy Siemens ve Vídni. Soupravy Viaggio Comfort bude zapřahat rakouská lokomotiva Taurus 1216 ÖBB které si dráhy budou tímto pronajímat. Původně bylo pro tento vlak počítáno s lokomotivou 380 Škoda Plzeň.

Neustále prodlužování ve schvalování a homologaci pro jednotlivé státy ale nakonec vedou spíše k soudním sporům dopravce s výrobcem. Škoda 380 jezdí zatím na spojích směr Slovensko. Pomalu tak vzniká situace podobná té s jednotkami Pendolino před pár lety. Dnes je již více než jasné, že nákup jednotek Pendolino z Itálie bylo na politickou objednávku. Těmto excesům nejspíš neunikne ani moderní lokomotiva řady 380 pod obchodním označením 109E z Plzně.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments