PRAHA – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo definitivně v pátek už napodruhé, italskou stavební společnost Serenissima Costruzioni. Firma měla zájem o modernizaci některých úseků dálnice D1. Stát nakonec za ne zrovna transparentních podmínek vybral firmu Skanska. Výběr hlavního zhotovitele díla byla ale dávno znám, stát doposud důvod vyřazení italské firmy nedokázal zdůvodnit.
Zvláštní výběr firmy a střet zájmů na Ministerstvu dopravy
Italská Construzioni přitom nabízela řádově o miliony menší náklady než Skanska, stát ze seznamu firem které se budou na realizaci dalších úseků modernizace D1 podílet, vyřadil pouze firmu s nejnižší cenou. Díky tomuto krok čelí Ministerstvo dopravy (MD) ostré kritice ze strany opozice i koaličních stran, resort vede bývalý představitel Skansky Daniel Ťok. Z možného střetu zájmů přitom není viněn jen Ťok, ale i lidé kteří jej na MD i nadále podporují, což je skupina externích pracovníků kteří pro MD vykonávají projektové dokumentace a analýzy stavebních prací.
Řadu těchto lidí na MD přitom dirigují velké nadnárodní stavební společnosti, jako je především Subtera nebo jmenovaná Skanska, ta čelí ve Švédsku dalšímu skandálu s úplatky cílenými na konrkténí osoby v České republice.
Daniela Ťoka do resortu prosadil po celkem silné kritice Andrej Babiš. Ačkoliv se resort dopravy chce tvářit více než transparentně, doposud se mu nepodařilo jakékoliv pochybnosti s vyloučením italské stavební firmy vysvětlit.
Do pátku 8. května nebylo možné získat i stanovisko mluvčího úřadu MD Jana Rýdla. Serenissima Costruzioni měla zájem o modernizaci úseku mezi Ostředkem a Hvězdonicemi. Za firmu stavební práce získal nakonec Metrostav, který bude spolupracovat se stavebními konsorcii Swietelski a Hochtief.