Prezentační jízda jednotky RailJet rakouské ÖBB přilákala v první den velké množství zájemců o svezení. ÖBB již spolupráci s ČD berou jako hotovou věc, dokonce již společně připravují prezentační materiály pro cestující. Národní dopravce získal od rakouského dopravce i svolení k užívání obchodní značky RailJet. Vlak tedy ponese jen rozdílné korporátní barvy. Interiér bude shodný se soupravami ÖBB.
Pokřtěno: „Spirit of Praha“
České dráhy se nyní již netají informací že nové jednotky RailJet chtějí nasadit do ostrého provozu již v červnu 2014. Původní termín počítal s prosincem 2014, tedy v den platnosti nového jízdního řádu pro rok 2015. Jelikož výrobní závod ve Vídni pracuje velice svižně, může se první jednotka pro zácvik strojvedoucích, stevardů a technického personálu, ukázat v Česku již koncem letošního roku nebo i dříve. České dráhy jsou v tomto případě v naprosté výhodě neboť celá souprava je pro provoz v Evropě homologována pro většinu železničních správ kolem České republiky, není proto nutné provádět homologační a schvalovací proces na zkušební okruhu ve Velimi.
Jednotka s lokomotivou byla v Praze pokřtěna jako „Spirit of Praha“. V Rakousku jezdí vlaky s dalším označením jako „Spirit of Budapest“, „Spirit of Deutschland“ nebo „Spirit of Switzerland“ ap. Dopravce zatím neuvedl, zda jednotlivé vlaky budou dostávat i tolik příznačná jména měst nebo řek. U Deutsche Bahn jsou všechny vlaky kategorie ICE projmenovány právě dle významných měst z celé země.
S jednotkami Pendolino se počítá i nadále
Dopravce chce SuperCity Pendolino na původní trase mezi Prahou a Ostravou i nadále ponechat. Dojde ovšem ještě k většímu rozšíření v zajíždění těchto jednotek směrem na západ. Po dokončení koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, předběžně dopravce počítá i s nasazováním těchto vlaků v této relaci s přímým spojením České Budějovice – Praha – Ostrava. Jediná Pendolina nenesou korporátní barvy národního dopravce, klasické barvy modrá-šedivá-modrá od grafického studia Najbrt, tedy přesně v takové konfiguraci jakou dnes vídáme na řadě lokomotiv a motorových vozů, ale také u nových či modernizovaných osobních vozů. Český RailJet ponese barvy již v běžném korporátním laku s grafickými liniemi u řídícího vozu. Jediná lokomotiva nebude v barvách ČD. Rakouské ÖBB mají i mnoho svých lokomotiv s reklamním motivem.
Výroba vlaků Českých drah je v plném proudu v pobočce firmy Siemens ve Vídni, jak doplnil Roman Kokšal, ředitel dopravní divize Siemens Česká republika: „V současnosti už máme vyroben spodek dvou vozů. První vozová skříň bude hotová v květnu a poté zahájíme lakování v modrém designu Českých drah. Na českých kolejích se první Railjet ČD objeví v polovině příštího roku, a pak s přibližně měsíčními intervaly dodáme další tak, abychom zabezpečili úspěšný start společného projektu českých a rakouských drah v červnu nebo prosinci 2014.“
RailJet se u nás ale může objevovat o dost dříve. Letos dráhy s další prezentační jízdou již nepočítají. Ovšem v příštím roce, případně již od konce toho letošního, mohou RailJety na řadě prezentačních jízdách se do Česka opět vracet.
Nekončící příběh s lokomotivami 380 Škoda Plzeň
Soupravy budou v tomto případě tahat rakouské lokomotivy Taurus které si České dráhy budou i nadále od rakouské ÖBB pronajímat. Jendoznačně to svědčí o přetrvávajících peripetiích s plzeňskou lokomotivou řady 380. Původně totiž národní dopravce počítal s řazením této moderní lokomotivy pro vlaky RailJet. Dráhy s lokomotivou 380 již pro jednotky Viaggio Comfort přestávají počítat. Jak uvedl Radek Joklík, mluvčí Českých drah:
O navrácení a odstoupení od kontraktu na dodávku lokomotiv řady 380 neuvažujeme. Lokomotivy řady 380 potřebujeme bez ohledu na nasazení jednotek Viaggio Comfort. Vzhledem k tomu, že dochází ke zvyšování rychlostí na koridorech i u klasických souprav, máme pro tyto lokomotivy řadu dalších odpovídajících výkonů, dodal.
Zároveň mluvčí národního dopravce vyloučil, že by za snahou o prodlužování schvalovacích procesů s lokomotivou 380 stála firma Siemens, případně obdoba našeho Drážního úřadu – v Německu je to EBA. Schválení vozidel je věcí výrobce, ale z odborných médií je známé, že podobné problémy se schválením svých vozidel v Německu mívají i společnosti Siemens, Alstom nebo Bombardier. Pokud je známo, tak nejprve musí být vozidlo schváleno u organizace EBC, pak následuje schválení u českého Drážního úřadu a teprve pak u dalších národních drážních úřadů. Dosud však schvalovací proces nebyl ukončen ani u EBC, ani u českých orgánů, takže nemohlo dojít ke schválení v zahraničí. Nelze se tedy domnívat, že by vliv na schválení vozidla měla DB nebo Siemens. Lokomotiva z Plzně tak stále nemá všechna potřebná povolení pro provoz v Rakousku a pro dráhy klíčovém Německu.
Siemens nebo Škoda..?
S lokomotivou pro tyto vlaky dráhy tedy zatím nepočítají, ovšem v budoucnu se k této variantě nejspíš bude dopravce i nadále přiklánět. Nejde totiž z ekonomického hlediska neustále využívat lokomotivy jiného dopravce v nájemním vztahu. Mluvčí drah v tomto případě dále uvádí:
Řada 380 byla objednána dlouho před pořízením jednotek Viaggio Comfort, jejich určení tedy bylo původně zcela odlišné. V souvislosti s nákupem jednotek Viaggio Cofort bylo použití řady 380 jednou ze zvažovaných možností vedle použití lokomotiv Taurus. V současnosti je výhodnější pro plánovaných 7 jednotek linky Praha – Graz využívat lokomotivy Taurus. V případě potvrzení výroby dalších jednotek Viaggio Comfort však budeme o využití lokomotiv řady 380 opět uvažovat a budeme u výrobců obou typů vozidel požadovat, aby byla zajištěna jejich vzájemná komunikace.
V současné době čítá flotila řady 380 ČD celkem 20 kusů těchto moderních lokomotiv. Dráhy je nyní nasazují na vlaky Čechy – Morava resp. Slovensko. V případě, že by došlo k dodatečnému schválení těchto lokomotiv pro Rakousko a Německo, není vyloučeno jejich nasazování i na klasických mezinárodních vlacích pro které s nimi bylo v minulosti počítáno.
Do Grazu z Prahy každé dvě hodiny
„Railjety významně zvýší kvalitu cestování mezi Prahou a Vídní,“ řekl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Podle něj jsou tyto vysokorychlostní vlaky o třídu výše než klasické soupravy SC Pendolino. Dráhy po dlouhých peripetiích zatím u Siemensu objednaly sedm souprav za více než dvě miliardy korun. Od června nebo prosince 2014 českou sedmičku doplní tři rakouské vlaky stejného typu a společně budou zajišťovat dopravu ve dvouhodinovém taktu na trase Praha – Vídeň – Štýrský Hradec (Graz).
Šéf drah ovšem nevyloučil skutečné nasazení prvního vlaku již od léta příštího roku. Jedna souprava je již dnes ve výrobě a bude dopravci předána v příštím roce. Pokud tedy práce budou probíhat tak jako doposud, není tedy vyloučeno že se RailJet do Česka v kompletním stavu podívá o něco dříve – jak uvádíme v počátku článku. Dráhy navíc mohou využít opce i na zbytek neodebraných souprav od ÖBB. Mimo nových sedmi souprav může dopravce odebrat i dalších osm jednotek Viaggio Comfort. Celkem by se do flotily Českých drah mohlo dostat až 15 jednotek Viaggio Comfort Siemens.
Odběr dalších souprav by ale podmiňovalo nasazování těchto moderních vlaků i mezi Prahou a Bratislavou, resp. Budapeští. Uzavřel by se tak historický trojúhelník tehdejších třech velkých měst Císařského mocnářství, Rakouska – Uherska. Národní dopravce v současné době proto zahájil jednání s vedením Slovenských drah ZSSK a Maďarské MÁV. Na Slovensko a do Maďarska by zajížděla jen jednotka Českých drah. Rakouské ÖBB by nasazovalo recipročně své soupravy jen pro linku Praha – Vídeň – Graz.
Jednotka je navíc velmi výhodná pro obratové stanice kdy dojetý vlak ve svém cíly nepotřebuje technologické postupy pro objetí lokomotivou z jednoho konce na druhý. Souprava je v tzv. Push-Pull režimu, lokomotiva vlak buď táhne nebo tlačí.