PRAHA – České dráhy mohou začít slavit. Německý drážní úřad EBA (Eisenbahn-Bundesamt) který lokomotivě z Plzně udělil veškerá potřebná povolení pro provoz v síti DB Netz, tak pro České dráhy znamená, že mohou začít s Deutsche Bahn vyjednávat zajíždění lokomotiv 109E řady 380 do železniční sítě v Německu. Národní dopravce může v současné době se svými lokomotivami zajíždět do Německa pouze s řadou 371 a 372. Které jsou po řadu let dominantou mezinárodního spojení v osobní dopravě mezi Prahou a Berlínem.

Slavit se nebude jen v Praze, ale nejspíš také i v Plzni. Škoda 380 přitom je první vysokorychlostní lokomotivou která v Německu všechna potřebná povolení pro provoz získala. Donedávna ještě nebylo jisté, zda se všechna potřebná povolení pro Německo podaří získat. V současné době smí tento stroj zajíždět mimo České republiky i na Slovensko, do Polska, Maďarska a Rakouska.

Dráhy si plní sen. Do Hamburku rychlé vozy i lokomotivy

Potřebná povolení TSI High Speed RST bylo na celém světě uděleno podruhé právě lokomotivě z Plzně. Prvním aspirantem je pak stroj od Siemensu, lokomotiva Taurus 1216. České dráhy začnou na lince mezi Prahou a Hamburkem, nasazovat i modernizované osobní vozy pro rychlost 200 km v hodině, k těmto vozům tak lokomotiva „Emil Zátopek“ řady 380 bude mít ekonomický i časový smysl. Nebude nutné jednotlivé soupravy přepřahat v Drážďanech, a tím prodlužovat i samotný pobyt ve stanicích.

Pro Škodu Transportation, která tyto stroje vyrábí a dodává i na Slovensko, je schválení pro Německo velkým krokem vpřed. Škoda dlouhodobě usiluje o zakázky právě ve střední i západní Evropě. Dveře u železničních dopravců začíná otevírat i nyní vyráběná verze příměstské jednotky RegioPanter a InterSprinter. V případě Sprinterů se jedná o verzi pro dálkové spoje které začnou České dráhy nasazovat na lince mezi Prahou a Brnem, resp. mezi stanicemi Břeclav a Olomouc.

Investice do vývoje za miliardu se Škodě vyplatí

Samotná Škoda investovala v posledním desetiletí značné prostředky do vývoje nových vícesystémových lokomotiv mnoho miliard. Investice která v tak pohyblivém sektoru jako železniční doprava jednoznačně je, jsou vynaložené prostředky ale dnes již zárukou že se výrobci postupně začínají vracet. Škoda v celé sérii dopravního spektra uspěla v mnoha zemích a kontinentech, kam dodává vozy metra, tramvaje a trolejbusy. V Evropě pak především v odbytu železniční techniky. Stroj řady 380 tak do dvou let začne jezdit i v Bavorsku, a po lokomotivě se začínají ohlížet i železniční správy z Belgie a Dánska.

Zájem o lokomotivy a další dopravní techniku z Plzně nenechává v poslední době klidným právě Siemens. Německá firma dodala nedávno pro České dráhy i jednotky Railjet pro linku Česko – Rakousko. Ještě daleko dříve existovala dohoda na případný nákup lokomotiv Taurus, které jsou doposud spíše dominantou právě v Rakousku. Politické směrování země, ale i silné lobby nakonec zakotvilo na odběrech drážní techniky právě z Plzně.

Pro Siemens je divize Škoda Transportation značným problémem. Domácí půdu v Německu začnou pomalu zaplňovat právě i „škodovky“. Siemens spolupracuje na vývoji i konkrétních lokomotivách s firmou Bombardier a Alstom. Díky sporu firem Škoda a Siemens, nebylo po řadu měsíců jasné zda bude stroj 109E pro Německo schválen. Je veřejným tajemstvím, že špičky z vedení německé firmy mají podstatný vliv na rozhodování drážního úřadu EBA. Ten nakonec procesní řízení ukončil kompletním schválením pro provoz v síti Deutsche Bahn, a zajíždění nových lokomotiv Českých drah k našim sousedům už nic nebrání.

{snippet 101}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments