Za prvních šest měsíců letošního roku převzaly České dráhy do svého majetku nová vozidla za více než 5 miliard korun. Jedná se o rekordních 49 vozidel, mezi nimiž převažují elektrické a motorové jednotky určené pro regionální dopravu. Jízda osobním vlakem tak už leckde dosahuje úrovně, která byla dříve dostupná jen ve spojích InterCity nebo EuroCity.

Cestující v dálkových vlacích zase ocení modernizované osobní a jídelní vozy i české elektrické lokomotivy nejvyšší kvality.

FOTOGRAFIE | JAKUB SEDLAŘÍK | „REGIO PANTER“

Podstatné zlepšení komfortu ve vlacích Českých drah letos zaznamenávají zákazníci prakticky ve všech krajích České republiky. Do provozu byl (a ještě bude) letos uveden rekordní počet nových regionálních vozidel a zrychlila se také modernizace dálkových souprav. Hodnota nových a modernizovaných vozidel, která České dráhy převzaly od ledna do června 2013 do svého stavu, dosáhla úctyhodných 6 miliard korun. V zájmu objektivity je však třeba dodat, že část lokomotiv, jednotek a vozů byla uvedena do zkušebního provozu již v průběhu loňského roku.

Regionální vlaky mají komfort, o kterém se autobusům může jen zdát

Počet získaných nových vozidel je zřejmě rekordní – 49 kusů za pouhých šest měsíců. Pokud jednotky statisticky rozdělíme na vozy, dostaneme se dokonce na 96 kusů. Hodnota těchto vozidel je 5,15 miliardy korun. Větší část připadá do regionální dopravy. Jedná se o dvě poslední elektrické jednoty řady 471 (CityElefant) a 13 RegioPanterů řad 440, 640 a 650. V obou případech výrobu zajišťuje domácí skupina Škoda Transportation.

Dále České dráhy převedly do svého vlastnictví 19 motorových RegioSharků od polské společnosti Pesa. Do této kategorie ještě připadají 3 RegioSpidery od švýcarské společnosti Stadler (vyráběné jsou v Berlíně). Nové regionální vlaky nabízejí cestujícím dnes v Evropě obvyklý komfort, který ještě před několika lety v České republice poskytovaly pouze dálkové vlaky kategorie EuroCity.

Prostory jsou bezbariérové a klimatizované. Ve vlacích mohou snadno cestovat vozíčkáři, senioři, maminky s kočárky i cyklisté. Cestující mají k dispozici elektrické zásuvky pro napájení drobných elektrospotřebičů a v některých vlacích také wi-fi připojení k internetu. Záchody fungují s uzavřeným systémem, takže je cestující mohou použít i při zastavení. Jedná se tedy o komfort, který v regionální dopravě nenabízejí žádné autobusy!

Pomoc pro dálkové spoje

Pokračuje také proces modernizace starších vozidel, který se v současnosti týká především dálkové dopravy. Za první pololetí letošního roku České dráhy převzaly 31 modernizovaných vozidel v hodnotě 850 milionů korun. Cestující se tak mohou svézt ve vylepšených osobních vozech řady Bbdgmee a jídelních vozech řady WRmee. V rámci modernizace České dráhy získaly rovněž 6 řídicích vozů řady 961 přezdívaných Sysel. Ty jsou nasazovány jak na regionální, tak dálkové spoje. Do počtu zbývají dva modernizované motorové vozy řady 842, které se obvykle využívají v regionální dopravě.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1731-v-roce-2013-drahy-prevzaly-nove-vlaky-za-sest-miliard-nejvice-ve-sve-novodobe-historii{/qrcodegenerator}

Velkou pomocí pro dálkové (domácí i mezinárodní) spoje jsou ovšem elektrické lokomotivy řady 380 od plzeňské firmy Škoda Transportation. Po letech čekání je České dráhy konečně přebírají do vlastnictví a hlavně nasazují v rámci zkušebního provozu do zahraničí. Díky rozsáhlé obnově vozidlového parku tak národní železniční dopravce významným způsobem posílil svou konkurenceschopnost na trhu.

(Zdroj: Tisková zpráva České dráhy, Škoda Transportation, PESA, Stadler)

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments