Volby do poslanecké sněmovny se blíží a jednotlivé strany, hnutí a koalice slibují voličům kdeco. Redakce Magzine.cz prošla programy těch, které se v průzkumech pohybují kolem pětiprocentní hranice, nebo nad ní, a pokusila se v nich najít, co slibují motoristům. Bez překvapení jim dominují dálnice, do roku 2025 by se měly zprovoznit desítky a desítky kilometrů. Co dalšího programy přináší?

Zpět
Další

ANO

Vládní hnutí ANO podle volebního programu sází především na kilometry nových dálnic. Do konce roku 2025 slibuje otevřít celkem 294 kilometrů a o dalších 20 kilometrů se rozšíří současné dálnice se šesti pruhy. Jak přitom poukázal začátkem září web Seznam Zprávy, mezi lety 2013 a 2021, kdy bylo ministerstvo dopravy řízeno naprostou většinu času zástupcem hnutí ANO, došlo k otevření jen 102 km dálnic. To je třikrát pomalejší tempo než v době, kdy byl předsedou vlády Vladimír Špidla nebo Mirek Topolánek, upozorňuje server. Mnoho prostředků šlo nicméně na modernizaci dálnice D1, což je také potřeba připomenout. A ještě jedna odbočka do minulosti – v programu před minulými sněmovními volbami ANO slibovalo do roku 2021 otevřít 170 km nových dálnic.

V roce 2023 má podle hnutí probíhat stavba 52 km dálnice D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí. Pokračovat chtějí politici i ve výstavbě obchvatů měst a obcí.

Ve velkém slibuje ANO také otevírání dálničních úseků. Do roku 2024 bude dostaven v rámci takzvaného PPP projektu (tedy se zapojením soukromého sektoru) úsek na dálnici D4, ve stejnou dobu má být dostavena většina dálnice D48 a o rok později také Palačovská spojka na rozhraní Moravskoslezského, Zlínského a Olomouckého kraje. V roce 2025 má také otevřít 21,4 km dálnice D55 ze Zlína na Hodonín a další část Pražského okruhu. Už mimo aktuální volební období, do roku 2026 mají být dokončeny další úseky dálnic. Třeba příhraniční D11, jihočeská část D3 nebo další části D6 a D7. A již zmíněných PPP projektů má v budoucnu přibývat.

Kromě dálnic se motoristů týká další digitalizace ministerstva dopravy, která by se měla dotknout i registrací aut nebo žádostí o řidičské průkazy. ANO rovněž plánuje transformaci Ředitelství silnic a dálnic na “moderní státní podnik” a velké investice do další modernizace železničních přejezdů.

A ačkoliv v programu hnutí ANO slibuje podporu budování technologií v oblasti čisté mobility (měl by tam patřit třeba i vodík), včetně vytvoření podmínek pro stavbu “české Gigafactory” na baterie pro elektromobily, k navrženému plánu na zákaz prodeje spalovacích aut v zemích Evropské unie od roku 2035, se staví odlišně: “Jsme ale zásadně proti návrhu Bruselu, který chce zakázat prodej aut se spalovacími motory již v roce 2035,” píše se v programu.

Zpět
Další
Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Jirásek

Martino, perfektně zpracované!

H.