KONEC ŽÁKOVA VLIVU | Z dozorčí rady národního dopravce musí odejít řada osob napojených na bývalého, a dnes i svými skutky z minulosti kontroverzního ministra dopravy Zdeňka Žáka. Pět z devíti členů dozorčí rady Českých drah končí. Z funkce je dnes odvolal řídicí výbor dopravce, který do dozorčího orgánu jmenoval například prvního náměstka ministra dopravy Milana Fernace nebo bývalého šéfa pražského dopravního podniku Milana Křístka.

ILUSTRACE | SHUTTERSTOCK.COM

Kromě nich dozorčí radu doplní bývalý člen správní rady ČD Cargo Michal Zdeněk a bývalí náměstci ministra dopravy Vojtěch Kocourek a Antonín Tesařík. Z dozorčí rady se kromě Miroslava Svítka a tří zástupců odborů museli poroučet všichni členové, o jejichž působení v radě rozhoduje řídicí výbor. Zástupce odborů do rady delegují zaměstnanci státní firmy. Dobrovolně dozorčí radu opustil její předseda Zdeněk Žemlička, který na funkci podal rezignaci 20. února, uvedly ČD. Kromě něj dozorčí orgán opustili Ivana Kubaštová, Miroslav Svítek, Antonín Věchet a František Žerava.

Konec Žákova vlivu v dozorových orgánech národního dopravce

Odvolané členy dozorčí rady prosadil do kontrolního orgánu drah krátce po svém jmenování exministr dopravy Zdeněk Žák. Původní dozorčí rada nejprve koncem loňského června vyměnila vedení ČD v čele s bývalým generálním ředitelem Petrem Žaludou a okamžitě jmenovala šéfem Českých drah Dalibora Zeleného, který státního dopravce řídil mezi roky 1998 a 2003.

Začátkem letošního února po změně vlády nicméně rada ve stejném složení Zeleného odvolala a generálním ředitelem drah zvolila Dalibora Kurucze, někdejšího náměstka ředitele ČD pro ekonomiku a techniku.

Jeho pravomoci dnes ale řídicí výbor omezil. Dokumenty a smlouvy za České dráhy budou muset nově podepisovat vždy dva členové tříčlenného představenstva. Nebude tak jako doposud stačit jediný podpis předsedy představenstva, řekl mluvčí drah Radek Joklík. Kurucz v Českých drahách zastává jak funkci generálního ředitele, tak předsedy představenstva.

Žák jako nejvíce kontroverzní ministr dopravy za posledních 24 let

Za tehdejším odvoláním top manažera drah Petra Žaludy stál právě Žák, když své osobní spory z minulosti, kdy jej Žaluda z drah vypověděl doslova na hodinu, mu v minulém roce Žák vše vrátil jeho zcela nečekaným odvoláním. Petr Žaluda trvale prosazoval názor, že Žák byl v minulosti pro Ministersto dopravy a vedení Českých drah zcela nepotřebný, což také dokreslovalo i jeho značnou neodbornost.{rcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/firmy/1956-vybor-obmenil-vetsinu-dozorci-rady-ceskych-drah-predevsim-lidi-napojene-na-byvaleho-ministra-dopravy-zaka{/qrcodegenerator}

Zdeněk Žák se do historie MD zapsal řadou svých kroků, předně těch personálních. V den odvolání Petra Žaludy, obvolával své známé aby je mohl jmenovat do dozorčí rady a představenstva národního dopravce. Žák si upevnil vliv v obou dozorových orgánech ČD i ČD Cargo. Ačkoliv to v minulosti v médiích často popíral, jeho vliv byl zřejmý.

Díky Žákovi tak České dráhy nakoupí o polovinu méně moderních vysokorychlostních vlaků Railjet. Pod vedením Dalibora Zeleného nabralo pomalé temto i modernizace vagonů osobní dopravy i lokomotiv.

FIRENET.CZ | ČTK

{snippet 100}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments