ZLATÉ PADÁKY | Dalibor Zelený který donedávna vykonával šéfa Českých drah, má nyní dostat několikamilionové odstupné. Jeho smlouvu chce nechat prověřit současný ministr dopravy Antonín Prachař. Zelený nastoupil do vedení drah v létě 2013, hned po bouřlivých personálních změnách, které na Generálním ředitelství způsobil tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák.

MINISTR DOPRAVY ANTONÍN PRACHAŘ | FOTO: JIŘÍ PEKÁREK

Zelenému přitom hrozilo neprodloužení smlouvy už koncem ledna tohoto roku, kdy mu na další období oba dozorové orgány smlouvu chtěli ukončit. Dozorčí rada s představenstvem tak dočasně Zeleného na pozici podržela další měsíc, kdy nově zvolený ministr dopravy Prachař vybral Dalibora Kurucze.

Zeleného miliony. I za to byl Žaluda kritizován, dnes to nevadí..

Předchozí šéf drah Zelený má nyní nárok na 7 milionů odstupného, včetně konkurenční doložky na dobu dvou let, a další měsíční plat 250 tisíc korun. Konkurenční doložka zabraňuje zaměstnatelnost osoby u konkurenčních firem, nebo firem zaměřených na obor ve kterém Zelený pracoval.

Kontroverzní odstupné se nelíbí ministru dopravy Prachařovi. Ten chce jeho smlouvu a finanční odchodné nechat prověřit. Současný šéf drah Kurucz ale namítá, že smlouvu měl Dalibor Zelený takto nastavenou od bývalého představenstva a dozorčí rady. To Prachař považuje za skandální. Prakticky je smlouva nenapadnutelná, a jak sám Zelený se dnes na ČT24 nechal slyšet, rozhodně se takto specifikované smlouvy nevzdá.

Petr Žaluda tak byl kritizovaný za mnohé, především za svůj měsíční plat, nebo za koncepci a obnovu vozidlového parku národního dopravce. Jeho velkým kritikem byl především kontroverzní „odborník“ Zdeněk Žák. Skandální dosazování spřízněných osob kolem Žáka a Zeleného, smlouvy nastavené do maximálního stropu v případě odchodu, i to je současný obraz Generálního ředitelství národního dopravce.

Žákův personální „odér“ na ředitelství i nyní

Žák o kontroverzní smlouvě pro Zeleného ale věděl, i tak ale nezasáhl. V médiích se tento ministr dopravy prezentoval jako ochránce daňového poplatníka a státní kasy, to v případě dotací do železniční dopravy. Horentní odměny a odstupné tak paralyzují České dráhy i nyní, kdy se Kurucz snaží prosazovat ekonomické vedení a celý aparát zeštíhlit.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/2004-odstupne-byvaleho-sefa-drah-dalibora-zeleneho-chce-proverit-ministr-dopravy-antonin-prachar{/qrcodegenerator}

Za výsledkem „hospodaření“ Žáka a Zeleného zůstává dost chybných kroků. Petr Žaluda pro České dráhy vyjednal především nákup nových a moderních jednotek Railjet Viaggio Comfort, které tak dopravce odebere jen v počtu 7 souprav. Díky Žákovi tak došlo k odmítnutí celé druhé opce od ÖBB. Viaggio Comfort tak vyjede jen na Vídeň a Graz. Petr Žaluda je chtěl prosadit i na přímé spoje přes Bratislavu do Budapešti, a klasické vozy které na těchto relacích jezdí, přeřadit na rychlíky EuroCity a InterCity vlaky Českých drah.

FIRENET.CZ | ČT24

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments