Sdílené elektrokoloběžky měly Pražanům s ohledem na ekologii usnadnit přepravu po městě. Místo toho se ale od počátku staly terčem kritiky. Lidé při jízdě na nich nedodržují pravidla silničního provozu, koloběžky také sloužily pro zábavu často podnapilým turistům a po použití se bezprizorně povalovaly na chodníku. Rozporuplné téma pomohla rozseknout pandemie koronaviru. Americká firma Lime dočasně stahuje zelené koloběžky z pražského provozu. Zato konkurence se rozhodla zůstat a zlevnit.
Koronavirus tak každopádně přibrzdí sdílenou mobilitu v Praze. Do hlavního města se chystala také nová konkurence, estonský Scoot911, což se prozatím odkládá.
Společnost Lime z důvodu šíření nákazy novým typem koronaviru dočasně zastavila půjčování sdílených elektrokoloběžek v zasažených světových městech včetně Prahy. „Pozastavili jsme naše služby na mnoha trzích po celém světě, včetně Prahy, abychom okamžitě vyhověli instrukcím vedoucím k co nejlepší ochraně veřejného zdraví,“ potvrdila pro Lidovky.cz mluvčí společnosti pro střední a východní Evropu Darya Skobeleva.
Podle stránek firmy služba dočasně přestala fungovat v celkem 23 zemích po celém světě, včetně třeba Rakouska, Německa, Itálie, Polska a USA. „Koronavirus představuje pro společnosti na celém světě smutnou a alarmující novou výzvu a Lime bere v potaz nové skutečnosti, které se dozvídá od příslušných zdravotnických úřadů a autorit,“ říká mluvčí.
Společnost chce podle mluvčí situaci monitorovat a službu opět spustit hned, jak to bude možné. „Jsme připraveni co nejdříve provoz znovu spustit,“ říká mluvčí pro Lidovky.cz. Dodala, že pro firmu je důležitá ochrana zákazníků i zaměstnanců.
V devíti městech na Novém Zélandu, v Austrálii, Jižní Koreji a Spojených arabských emirátech Lime koloběžky stále nabízí.
V Praze je vztah mezi firmou a pražskými samosprávami dlouhodobě problematický. Praha 1 plánuje vozítka zakázat v pěších zónách. Druhá městská část už dříve zakázala jejich provoz na celém svém území, firma to však podle zástupců městské části nedodržuje. Vedení magistrátu loni s firmou vypovědělo memorandum o spolupráci, nyní se připravuje nové.
S elektrokoloběžkami má špatné a stále se zhoršující zkušenosti i Praha 4.„Jde především o parkování na chodníku, kde překážejí chodcům, matkám s kočárky, seniorům, kteří mají potíže s chůzí a v neposlední řadě i hendikepovaným,“ vysvětlil pro Lidovky.cz mluvčí městské části Jiří Bigas.
Koloběžky firmy Lime se v Praze objevily na podzim roku 2018, do nedávna zde společnost provozovala 1500 koloběžek. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se elektrokoloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě. Často se však potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze.
Raději koloběžky než MHD
Společnost Re.volt oproti konkurenci věří, že individuální přeprava může zpomalit šíření nákazy koronavirem a zlevňuje. „Rozhodli jsme se proto snížit jízdné u všech vozů o 50 %. Snažíme se tak přidat ruku k dílu a řešit problém celku,“ sdělil ředitel Re.voltu Pavel Kuchta.
Podle něj bere společnost situaci zodpovědně. „Snažíme se posilovat náš servisní tým, který se stará o desinfekci strojů. Situaci bereme opravdu zopovědně, ale i tak by měl každý pro jistotu nosit rukavice a dodržovat základní hygienická pravidla,“ upozorňuje Kuchta.
Ač se koloběžky Re.voltu nezdají rizikové, s hygienou aut je to prý horší. „Až do odvolání stahujeme autíčka. I přes naši velkou snahu se nám jeví jako potenciální hrozba při šíření nákazy,“ říká Kuchta. „Všechny naše elektrická auta chceme poskytnout Praze pro solidární účely,“ doplnila mluvčí společnosti Andrea Kobrtková.