Nová rubrika TOP10 událostí v dopravě za uplynulý týden, Vás bude nově seznamovat rubrika se stejným názvem. Každý týden se nám dostává více jak 300 zpráv z tématu ze kterého čerpá i server FIRENET.cz, vybírat tak budeme jen to nejdůležitější, co považujeme informačně za zajímavé zprávy z oblastí dopravy, logistiky, firem a lidí z oboru.
1. British Airways a Iberia vystoupily z AEA
Letecké společnosti British Airways a Iberia koncem března vystoupily z Asociace evropských leteckých společností (AEA). Důvodem jsou rozdílné názory ohledně konkurence dopravců z Blízkého východu a jejich působení na evropském trhu. Některé členské společnosti si již delší dobu stěžují na údajně nekalou konkurenci dopravců z Perského zálivu. Tyto aerolinie prý využívají ke své expanzi státní podporu v podobě bezúročných půjček, výhodnějších cen paliva a dalších skrytých výhod. Air France-KLM a Lufthansa se již dříve obrátily na Evropskou komisi, aby přijala opatření pro zachování poctivé soutěže na trhu.
2. Radim Jančura chce od Slovenského státu kompenzace za vlaky jezdící do Košic
Majitel dopravní společnosti Student Agency a RegioJet, požaduje od státu kompenzace za ztráty, které mu způsobují vládní manévry s nedávno vyhlášeným cestováním zdarma pro studenty, důchodce a pracující. Jančura v médiích prezentuje podmínky, za kterých je ochoten vlaky nadále provozovat, především zrušení státních dotací na vlaky IC společnosti ZSSK, případně vlaky v této trase dopravce ZSSK zrušit zcela. Více ZDE
3. ŘSD vyhrálo další spor se zhotoviteli dálnice D 47, stát získá zpět 160 milionů
Ředitelství silnic a dálnic si po vysouzení více než 74 miliónů korun na konci března připsalo další úspěch ve sporech proti stavebním firmám, které se podílely na zhotovení úseků problematické dálnice D 47. Městský soud v Praze včera zamítl žalobu společností Inžinierske stavby, a.s. a COLAS CZ, a.s. na zrušení rozhodčího nálezu, který přiznal ŘSD nárok na zaplacení částky téměř 143 miliónů Kč a úroky z prodlení, jejichž výše k dnešnímu dni přesahuje 20 miliónů Kč.
4. Česká republika se stala součástí železničního nákladního koridoru Severní moře – Balt
Ve čtvrtek 16. dubna schválila Evropská komise přistoupení České republiky k nákladnímu koridoru Severní moře – Balt. Železniční trať Praha – Kralupy nad Vltavou – Děčín – Drážďany s pokračováním na Hannover se tak stala novou větví koridoru označovaného jako RFC 8. Rozšíření koridoru o novou jižní větev přispěje k rozvoji kombinované dopravy i českých terminálů, které tím získají výhodné napojení na severoněmecké přístavy i přístavy Rotterdam a Antverpy.
5. Po 176 letech skončilo klasické řízení provozu mezi Brnem a Břeclaví
Po téměř dvou stech letech skončilo klasické řízení železničního provozu na koridoru mezi Brnem a Břeclaví. Zanikají tak běžná dispečerská a řídící pracoviště, které nově převzalo dispečerské pracoviště v Přerově. Dálkově se tak v České republice řídí na 1500 km tratí s železničním provozem, a v dohledné době toto číslo bude i nadále vzrůstat. Více ZDE
6. Skupina AWT získala další certifikát na přepravu zemědělských a potravinářských výrobků
Společnost AWT Rail HU Zrt., která je členem skupiny AWT, získala jako první železniční dopravce v Maďarsku certifikát GMP+ FSA B4 na bezpečnou přepravu zemědělských a potravinářských výrobků. Od roku 2014 vlastní tento certifikát i společnost Advanced World Transport a.s., která certifikát obdržela jako první železniční nákladní dopravce v České republice.
7. Nová studie pro modernizaci železnice do Kladna bude v červnu
Pravděpodobně v červnu letošního roku bude hotová aktualizovaná studie pro modernizaci železnice mezi Kladnem a Prahou. Je označována jako rychlodráha a bude mít odbočku na letiště. Studie obsahuje deset posuzovaných variant trati, které by měly být ekonomicky výhodné. Komise ministerstva dopravy poté rozhodne o variantě, kterou by měla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravovat a realizovat. Informoval o tom Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC.
8. Řepařská malodrážka v Sendražicích u Kolína se připravuje na novou sezonu
Je tomu již bezmála osm let, co byl na obnovené Kolínské řepařské drážce zahájen provoz. Cesta k němu nebyla vždy lehká a stálo za ní tisíce odpracovaných hodin nadšenců, kteří přiložili ruku k dílu, aby obnovili původní řepnou dráhu. Ta původně sloužila téměř 70 let ke svážení cukrové řepy z polí na kraji Kolína do místního cukrovaru. Slavnostním zahájením provozu však práce neskončila, po etapách byly stavěny další úseky tratě, až konečně na jaře 2015 koleje Kolínské řepařské drážky dosáhly okraje obce Býchory a trať tak byla úspěšně znovu postavena v úseku, který si Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky vytyčil. Do Býchor se mohli první cestující svézt vlakem taženým parní lokomotivou BS 80 již během Velikonočních jízd konaných od 4. do 6. dubna.
9. Skupina EUROVIA CS v roce 2014 zvýšila obrat, hlavně díky státním zakázkám
Stavební Skupina EUROVIA CS dosáhla v roce 2014 konsolidovaného obratu 15,4 mld. Kč. Hospodářský výsledek před zdaněním činil podle mezinárodních standardů 569 mil. Kč. Rentabilita tržeb ze zisku před zdaněním se pohybovala na úrovni 3,7 %. Skupina EUROVIA CS k poslednímu prosinci zaměstnávala 2 687 lidí.
10. ČSA končí jako dominantní dopravce na linkách do Ruska a dálného východu, díky slabému rublu
České aerolinie ustupují od záměru zachovat alespoň minimální počet spojení do měst jako je Kaliningrad nebo Kazaň. Dříve silně silně orientované ČSA na východní linky nyní obrací svojí strategii opět k zemím EU. Spouští se tak řada zcela nových spojení od letního letového řádu. Dopravce se chce vrátit i na dříve opuštěné destinace. Více ZDE