Nejenom stát se nově obrátil na soukromé dopravce. Učinily tak i některé kraje. České dráhy přijdou v neděli o některé linky v Ústeckém, Libereckém, Pardubickém a Zlínském kraji. Na požadavek Ústeckého kraje, vyjede RegioJet se svými vlaky v zelené barvě, jednotnou barvu kraj požadoval, dopravce úřadu vyhověl. České dráhy se naopak stahují, přeskupují svá vozidla do jiných krajů, případně posilují jiné tratě o další spoje.

Ústecký kraj byl při přerozdělování svých linek nejštědřejší. Dráhy musí přenechat své spoje RegioJetu a také společnosti Länderbahn. Länderbahnu kraj přiřkl linky Osek–Rakovník a také Jirkov–Lužná, které zasahují i do Středočeského kraje, a víkendové vlaky z Chomutova do Vejprt. RegioJet potom bude jediným dopravcem na tratích ze Žatce do Mostu, pravobřežní trati Ústí nad Labem – Děčín (přes Velké Březno) a také z Ústí nad Labem do Mostu přes Bílinu. Jeho vlaky budou jezdit zároveň i po paralelní trati přes Duchcov, kde ale většina výkonů zůstane Českým drahám a RegioJet zajistí posilové spoje. Podobná bude jeho role i na tratích z Teplic do Litvínova a z Kadaně-Prunéřova do Kadaně. Kromě ČD, Länderbahnu a RegioJetu začne na severu Čech denně jezdit i společnost AŽD, která již dříve provozovala sezonní vlaky mezi Lovosicemi a Mostem. Nově je linka protažena do Litoměřic a bude jezdit denně.

Žádný z nových dopravců nevypraví na koleje něco, co by cestující neznali. Länderbahn i AŽD připravily motorové jednotky Regiosprinter, jaké slouží již dva roky na Šumavě, RegioJet se vytasí s postaršími motoráky řady 845, které dobře znají cestující od Arrivy. Dopravce se ale smluvně zavázal, že se to změní a do dvou let nasadí zcela nové elektrické jednotky.

Kromě změn dopravců a oživení pravidelného spojení mezi Lovosicemi a Mostem se cestující v kraji dočkají s novým jízdním řádem i některých dalších novinek. Především je to zahájení elektrického provozu do Litvínova, díky kterému začnou jezdit přímé vlaky Ústí nad Labem (či Děčín) – Litvínov a nebude již nutné na poslední dva kilometry přestupovat jako dosud. O víkendech pak přibude druhý pár spěšných vlaků z krajského města do Moldavy a po celý týden bude nově jezdit večerní osobní vlak z Mělníka do Ústí nad Labem.

Na druhé straně se zhorší spojení na hlavní trati mezi Teplicemi a Mostem. Začne její oprava, kvůli tomu Správa železniční dopravní cesty prodloužila jízdní doby. „Bohužel v Mostě dojde k rozvázání přestupních přípojů,“ upozornila Markéta Flochová z dopravního odboru Ústeckého kraje.

Kraj si objednal spoje také na tzv. „Švestkové dráze“

Po takzvané švestkové dráze budou vlaky soukromého dopravce jezdit každé dvě hodiny a v pracovní dny pojedou navíc ještě vlaky Litoměřice–Třebívlice, takže v tomto úseku bude spojení co hodinu.

„Švestková dráha“ není jediná trať, která ožívá po letech útlumu. Zatímco po ní se v posledních letech jezdilo alespoň přes léto o víkendech, trať Hrušovany u Brna – Židlochovice v Jihomoravském kraji byla téměř mrtvá od konce 70. let. Zprvu po ní jezdily alespoň nákladní vlaky, nakonec zmizely i ty. Správa železniční dopravní cesty ji ale nechala opravit a také elektrizovat, takže od neděle na ni začnou zajíždět některé vlaky jihomoravské linky S3 z Tišnova. Ta zatím končila v Břeclavi, nově budou vlaky střídavě jezdit do Židlochovic a do Břeclavi – soupravy odjíždějící v celou hodinu z Tišnova (tedy v :40 z Brna) zamíří do Židlochovic, do Břeclavi pojedou ty s odjezdem v půl z Tišnova.

Z hlediska provozu jde na jižní Moravě o největší změnu. Cestující ale musí počítat také s tím, že si kraj vymínil významné tarifní změny. S Českými drahami uzavřel novou smlouvu a po dlouhých vyjednáváních se s nimi nedohodl na uznávání tarifu dopravce. Při cestách po kraji tedy bude platit pouze tarif IDS JMK. Drážní tarif bude k dispozici těm, kdo budou do Jihomoravského kraje přijíždět z jiného regionu, a v dálkových vlacích.

Podobně jako Jihomoravský kraj se rozhodl naložit s jízdným i Zlínský kraj. Ten jednak zavádí integrovaný dopravní systém, kterým hned nahradí tarif ČD v osobních vlacích, jednak patří ke krajům, které přidělily část výkonů konkurenci drah. Konkrétně dostala smlouvu na soubor tratí na Vsetínsku (do Velkých Karlovic a Bylnice) a Uherskohradišťsku (do Bylnice a Luhačovic) Arriva, která má zároveň dohodu s Leo Expressem jako subdodavatelem. Pro cestující to znamená především zvýšení komfortu. Leo Express nasadí moderní, nízkopodlažní klimatizované motorové jednotky Lint, které nahradí dosavadní regionovy. Arriva je doplní svými jednotkami řady 845, které oproti regionovám nejsou nízkopodlažní, ale mohou se pochlubit alespoň lepšími jízdními vlastnostmi.

Navíc se zlepší i nabídka spojení, například mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi pojedou dopoledne dva vlaky navíc.

Zatímco ve Zlínském kraji bude Leo Express v roli subdodavatele, v Pardubickém kraji, konkrétně na Orlickoústecku, bude hrát hlavní roli. Kraj si jej vybral jako nového dopravce na tratích z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Lichkov a Králíky do Mlýnického Dvora a z Dolní Lipky do Hanušovic. I tam se objeví motorové jednotky Lint a jednou až třikrát denně také elektrické jednotky, které znají cestující z dálkových linek Leo Expressu.

Nově do Vratislavi v Polsku a Chocně

Půjde o již zmíněné spěšné vlaky z Prahy. Celotýdenně pojede pouze jeden vlak do Letohradu (třikrát týdně protažený do Vratislavi), o víkendech ještě jeden pár do Lichkova a v neděli z Prahy a v pondělí do Prahy ještě třetí spoj do Letohradu. Mezi Prahou a Pardubicemi budou zastavovat podobně jako rychlíky Českých drah – tedy v Kolíně a Přelouči, za Pardubicemi potom v Chocni, Brandýse nad Orlicí a dva ze tří vlaků i v Moravanech. Za Ústím nad Orlicí potom dva ze tří vlaků obslouží všechny zastávky, zbývající – ten, který bude třikrát týdně pokračovat do Vratislavi – jen Letohrad a Jablonné nad Orlicí.

Zanikne ovšem například každodenní přímé ranní spojení z Pardubic do Letohradu a polského Mezilesí. Kdo se bude chtít v pracovní den mimo prázdniny vypravit třeba na nákupy do Kladska, bude muset dvakrát přestupovat, stráví hodinu čekáním v Lichkově a v cíli bude o tři čtvrtě hodiny později než dosud.

V jízdním řádu je k nalezení o něco více osobních vlaků v úseku Česká Třebová – Letovice, ale přestože podle Českých drah jde o „rozšíření a zpravidelnění nabídky“, jsou spoje během dne nadále rozdělené značně náhodně a s různými omezeními jízdy. Měly by ale jezdit zhruba ve dvouhodinových intervalech (nikoli však v taktu, tedy s odjezdem vždy ve shodnou minutu), ovšem s vynecháním spojů kolem jedenácté dopoledne. Vlaky budou mít přípoje jak v Třebové, tak i v Letovicích, kde budou nově končit všechny vlaky od Brna – žádný tedy již nepojede do Březové nad Svitavou.

Nové přímé spojení Prahy s Náchodem přes Choceň

ardubického kraje se dotýká i změna, kterou si objednal sousední Královéhradecký kraj. Ten chce, aby jezdilo více vlaků mezi Chocní a Náchodem, a to s přípojem na pražské rychlíky v Chocni. Spojení Praha–Náchod přes Choceň pojede až pětkrát denně – v pracovní dny ve dvouhodinovém taktu s dopolední čtyřhodinovou mezerou.

Kraj objednal i několik dalších nových vlaků – spěšný vlak z Hradce Králové přes Náchod do Meziměstí, posílení víkendového provozu mezi krajským městem a Trutnovem či zavedení celotýdenního provozu od konce dubna do září na trati z Trutnova do Královce a dále do Polska.

O Liberecko se dělí České dráhy i Arriva

Dalším z krajů, které na své koleje přivedou v neděli nového dopravce, je Liberecký kraj. Ten přiřkl Arrivě osobní vlaky na trase z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a také na odbočné trati z Železného Brodu do Tanvaldu. Tanvaldskou trať údolím řeky Kamenice ovládne Arriva úplně vzhledem k tomu, že jde zároveň o trasu jedné z rychlíkových linek, které jí připadnou.

Arriva nahradí regionovy a postarší motorové vozy ČD s vysokou podlahou přezdívané „rakev“ novějšími, nízkopodlažními motorovými jednotkami Desiro. Novinkou je především již naznačené prodloužení regionální linky Liberec – Stará Paka až do Lomnice nad Popelkou.

Desira znají cestující v kraji i od dopravce Länderbahn, který bude z Liberce do Hrádku nad Nisou a dále přes německou Žitavu do Drážďan a také do Varnsdorfu jezdit i nadále.

Na zbylých tratích zůstávají dopravcem České dráhy, které ovšem nyní mají s krajem více smluv. Na linii od Frýdlantska přes Liberec a Tanvald po Harrachov platí smlouva vysoutěžená na počátku desetiletí, na dalších tratích je smlouva nová.

Změny na Vysočině a v Jihočeském kraji

Rozsáhlé změny přináší nový grafikon i na Vysočinu. Kraj začíná zavádět nový integrovaný dopravní systém a rozhodl se posílit dopravu na některých trasách. Patří k nim přímé spěšné vlaky Havlíčkův Brod – Slavonice, v menší míře též Jihlava – Znojmo, které zajíždějí i na území sousedních krajů. Znojemské spěšné vlaky ale budou jezdit jen střídmě – jeden pár denně a v odlišném čase o víkendech. Zajímavostí může být pojmenování spěšných vlaků podle vinných odrůd – Veltlínské zelené (vlak jezdící v pracovní dny), Ryzlink rýnský a Sauvignon. Zavedeny budou také posilové spěšné vlaky z Jihlavy do Brna jezdící v pracovní dny.

Novinkou bude i protažení vlaků z Tábora až do Jihlavy. Nebudou tedy končit v Horní Cerekvi, zato nechá kraj zásadním způsobem zredukovat mezikrajské spojení mezi Cerekví a Počátkami. Naopak přibude vlaků na slavonické trati.

Na trati mezi Jihlavou a Náměští nad Oslavou již nebudou jezdit přímé osobní vlaky z Jihlavy až do Brna, vždy se bude muset přestupovat v Náměšti (anebo jet přímým rychlíkem). Spojení zůstane zachováno ve dvouhodinových intervalech, ve špičkách mezi Jihlavou a Okříšky i v hodinových.

Na trati Žďár nad Sázavou – Tišnov přes Nové Město na Moravě potom kraj objednal posílení mezi Žďárem a Novým Městem, dále do Tišnova naopak pojede méně vlaků.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments