PRAHA – Z Českých drah se musí poroučet dlouholetý šéf odboru kolejových vozidel Rostislav Novák. Byl znám především úzkou vazbou na výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Nákupy nových motorových a elektrických vozidel z Plzně dlouhodobě podporoval. S Petrem Žaludou přitom neměl trvale dobrý vztah, hlavně pokud šlo o plánovaný nákup jednotek Railjet od firmy Siemens.
Rostislav Novák byl ale na svém postu trpěný především Petrem Žaludou. Za Novákem stála i silná odborová organizace. Pro Petra Žaludu byl téměř neodvolatelný. Škoda Transportation tak tlačila jak na tehdejšího šéfa drah, tak i na předchozí představitele dozorčí rady a představenstva národního dopravce. Škodě šlo především o zastavení nákupu jednotek Railjet.
Novákovo napojení na Škodu Transportation bylo více než mateřské. Díky své nedostatečné pružnosti, přišla Škoda o dodávku motorových vozů pro České dráhy. Měla je pouze na technickém výkresu, stejně jako elektrické jednotky podobné těm od firmy Siemens. České dráhy nakonec mají všechny nové motorové vozy z Německa (Stadler) a z Polska (Regio Shark).
Přes Nováka procházelo nejvíce investic do nákupu a renovací všech kolejových vozidel v osobní i nákladní dopravě. Mluvčí drah konkrétně neupřesnil, proč musí Rostislav Novák z odboru kolejových vozidel odejít. Z funke bude dnes, případně v následujících několika dnech odvolán i současný šéf drah Dalibor Zelený. Zeleného má nahradit Daniel Kurucz.