Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, její měsíční provoz vychází na 4,4 milionu. Informoval o tom Český rozhlas, podle kterého to vyplývá z první analýzy nákladů, kterou předložilo město po šesti měsících pilotního provozu karty.
Město neušetří tolik, kolik bylo v plánu
Měsíční náklady karty podle analýzy, kterou má rozhlas k dispozici, vychází na 3,7 milionu plus 700 tisíc měsíčně na výrobu a distribuci karet. To podle ČRo znamená, že Lítačka je měsíčně o 12 procent levnější než končící karta opencard. Podle opozičních zastupitelů to je ale málo, uvedl rozhlas. Analýzu mají ve čtvrtek projednávat předsedové zastupitelských klubů na magistrátu a briefing k vyčíslení nákladů projektu Lítačka je naplánován na čtvrteční 16.00 hodin.
Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je nyní u Lítačky ve fázi pilotního provozu úspora ve srovnání s náklady na opencard 37 milionů. Po skončení tohoto provozu by podle ní měla být ještě větší, téměř o polovinu. „Provoz je teď dokonce levnější než provoz opencard v roce 2015,“ řekla rozhlasu Krnáčová. Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují opencard. Pilotní provoz měl původně skončit v červnu, rada jej ale prodloužila do srpna a pak do září. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu.
Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Správcem je městská firma Operátor ICT. Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. Město má s jejím majitelem, firmou eMoneyServices, nevyřešené spory. EMS po magistrátu žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí.
OpenCard, ale v trochu jiném hávu
Podíl ve společností XT-Card, která pro Prahu vyvinula kartu Lítačka, koupila finanční skupina J&T. Podle Českého rozhlasu Radiožurnál koupila J&T třetinu firmy. Získala tak přístup k Lítačce, ale také zákaznické kartě Českých drah a plzeňské tramvajence. Radiožurnál uvedl, že karty lze napojit na komerční služby, jako jsou banky a slevové programy. Lítačku by podobně jako končící opencard mohlo využívat víc než milion lidí. To řada odborníků považuje za nehoráznost, i v případě, že J&T nemá v České republice i na Slovensku zrovna dobrou obchodní pověst.
Vydávání Lítačky Praha spustila od 1. března. Lidé kartu dostanou po vypršení platnosti jejich opencard, zakoupené kupony z nich na Lítačku cestujícím Praha převede. Lítačku bude spravovat městská firma Operátor ICT. Její šéf Václav Strnad ani Krnáčová při čtvrtečním jednání neuvedli náklady Lítačky, na které se ptali pražští zastupitelé. Oznámili jen cenu softwaru asi 1,5 milionu korun. Už nyní ale je jasné, že roční náklady celého provozu překročí 80 milionů korun, a další náklady si vyžádají vedlejší výdaje na provoz center a platy zaměstnanců.
Podle vlastníka opencard, firmy eMoneyService (EMS), se hlavní město při zavádění Lítačky dopustilo porušování licenčních smluv a zneužití know-how. Firma proto na Prahu podala žalobu.