PRAHA – Výstavba čtvrté trasy metra linky D ještě ani nezačala, vedení města řeší jeho ukončení na opačném konci v centru metropole. A právě v centru je dle dopravních expertů dostupnost metra již dostatečná, město by se údajně mělo zaměřit na jiné části svého obvodu, tím je poměrně velké sídliště Malešice.

Donedávna přitom existovala studie, ze které bylo plánované větvení z kmenové trasy C. Souprava z trasy C by přejížděla na trasu D ve stanici Pankrác. To odmítlo město v prvním připomínkovém jednání už v polovině minulého roku, interval trasy C je ve špičkovém časovém období už 90 sekund, v přepravní špičce by se prodlužoval díky rozvětvení na trasu C, a tedy i rozložení více souprav na obě trasy, k prodlužování intervalu na jednom z největších sídlišť metropole: Háje, Opatov, Chodov a Roztyly.

Malešice bez tramvají i bez metra

V současné době je samostatné vedení trasy D pro město jednoznačné, vybuduje se zcela nezávisle na trase C, v Písnici pak vznikne i depo, což sice investice zvýší, zachová se tím ale kvalita a rychlost provozu na trase C, která je i nadále nejvytíženější ze všech ostatních.

Město tak začíná řešit opačné zakončení linky. Variant má hned několik, mimo již tradičně propagovaného Náměstí Míru na trase A, řeší vedení města i pokračování trasy na východ města, konečná by tak mohla být na Žižkově nebo v Malešicích. Jasné je ale jedno, stavba úseku mezi Písnicí a centrem metropole, bude prvním úsekem, který stavbaři předají do provozu, o dalším trasování čtvrté linky, začne město rozhodovat nejdříve po roce 2025.

I nyní se tak zapomíná na třetí největší sídliště ve městě, Malešice. Do Malešic měla ještě před listopadem 1989 jezdit tramvaj, ta by odbočovala ze stávající sítě u Krematoria pod stanicí metra A Želivského. Z plánů nakonec sešlo, hlavně díky probíhající revoluci. Později na realizaci tramvajové tratě do Malešic nebylo tolik prostředků, a tak 20 let od prvního plánu zavedení tramvají do srdce Malešic, zůstalo jen na papíře.

Stále dle Sovětského střihu – co trasa metra, to jedno depo

Malešice jsou jedna z možností, kam by se nová trasa metra D mohla protáhnout. Podle původních projektových dokumentací, které má redakce FIRENET.cz k dispozici, mimo zmíněného Žižkova, nepotřebného zakončení ve Vysočanech, mohou přes Žižkov do Malešic být plány trochu reálné. Na Malešice se za posledních 40 let zapomínalo, a nikdo tak nečekal i jeho masivní rozvoj, a tedy i stále se zvyšující počet obyvatel i nároku na tamní povrchovou dopravu – autobusy.

Pražské metro trpí i řadou zcela jiných ač neviditelných komplikací, a tím jsou stále se zvyšující ceny energií, to je také jedna z nejnákladnějších položek dopravního podniku u podzemní dráhy. V jistém kontextu je zde i vysoká přezaměstnanost, kdy na každé trase je v provozu jedno depo se stovkami zaměstnanců. Sovětský styl budování podzemní dráhy s vlastním depem u každé, je bohužel u toho naše enormní.

Kam nakonec povede plánovaná trasa D, ukáže až čas, a toho mají plánovači ve vedení města stále dost. Zda to bude do centra, kde dostupnost metra je už dostatečná, případně na východ metropole, bude otázkou, rozhodně by al nemělo docházet k takovým exotickým projektům, jako je konečná metra v Letňanech na trase C. Model podobný Zličínu se nějak nevyvedl, a Praha tak za zbytečně utracené peníze v polích, utratila 1,1 miliardy, místo aby metro končilo na Proseku, jak bylo původně plánováno – včetně terminálu městský a příměstských linek.

{snippet 101}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments