Jezdí se po ní už 127 let a je to jedna z nejstarších železničních tratí ve Středočeském kraji. Parní vlak po ní měl jet o uplynulém víkendu naposledy, ministerstvo dopravy chtělo koleje zrušit. Po nedělních jednáních to ale vypadá, že trať má naději na záchranu.
Historickou trať Kolešovka, která patří k nejstarším drahám ve středních Čechách, se díky iniciativě sdružení Klubu historie kolejové dopravy Praha (KHKD) pravděpodobně podaří zachránit.
O plánu na záchranu Kolešovky se jednalo o víkendu při posledním výjezdu historických vlaků na této trati. Ve speciálně přistaveném salonním voze se v závěsu za parní lokomotivou domlouvali představitelé Středočeského kraje, Českých drah a KHKD, který je jejím provozovatelem.
Škrty v rozpočtu a málo peněz na provoz
V souvislosti se škrty ve státním rozpočtu hrozilo Kolešovce definitivní zrušení. Přitom se na ní dodnes konají nostalgické jízdy parními vlaky. Pokud by ministerstvo trať zrušilo, „odstřihlo“ by historické lokomotivy Železničního muzea ČD v Lužné na Rakovnicku od „jejich“ trati. Už by tak nebylo možné využívat je pro turistické účely.
Provozovatelé trati ale nemají dostatek peněz, aby mohli Kolešovku sami financovat, a Správa železniční dopravní cesty neprojevila zájem o její další provozování.
„Správa se tváří, jako by se jich to vůbec netýkalo. Jako by turistická doprava šla zcela mimo ně. Nevidí, neslyší, a ačkoliv v zákoně o veřejném zájmu je i podpora turistické dopravy, oni důležitost trati nevnímají. My na jízdném vybereme pouhých třicet procent nutných nákladů na provoz trati – a to je žalostně málo,“ stěžuje si předseda Klubu historie kolejové dopravy Praha Jaroslav Křenek.
Zástupci klubu proto začali bojovat za záchranu trati. Obrátili se na krajský úřad, České dráhy i na ministra dopravy Víta Bártu.
„Ještě před víkendovým jednáním jsme měli pozitivní ohlasy, a tak jsme doufali, že nakonec dojdeme k rozumnému řešení a zabráníme zrušení trati,“ vysvětlil Jaroslav Křenek.
A zdá se, že jednání bylo úspěšné, zájem na zachování trati má kraj i České dráhy. Definitivně by mělo být jasno do měsíce.
Kolešovku nedáme
„Tato dráha není významná z hlediska přepravy osob, ale je zajímavá v návaznosti na železniční muzeum v Lužné, které v letošním roce navštívilo třicet tisíc návštěvníků. Není příliš zábavné koukat se na nehybné exponáty lokomotiv. Navíc Rakovnicko je jedním z nejzaostalejších regionů ve středních Čechách a cestovní ruch oblasti velice prospívá,“ řekl náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík.
Kraj sice nežádá o převzetí trati, ale chce zajistit společně s Českými drahami její provoz. „Na setkání jsme předběžně vytvořili rámcový plán záchrany trati. Chceme zaintegrovat nový model fungování v rámci muzea v Lužné u Rakovníka,“ doplnil náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek.
Jméno Kolešovky, které se objevilo na černé listině ministerstva dopravy a bylo zařazeno do dlouhodobého plánu šetření státního rozpočtu a rušení tratí, by z něj mohlo být s konečnou platností vyňato. Možnost, že by se trať mohlo ještě podařit zachránit, naznačil také ministr dopravy Vít Bárta.
„Tratě nechceme rušit, ale nemůžeme je všechny dotovat jako dosud. Proto ty, které dotovat nezvládáme, nabízíme k provozování krajům, ale i soukromníkům. Jsem přesvědčen, že tato trať může být dál provozována,“ řekl Bárta.
Šťastný konec a atraktivní trať pro turisty
Příběh Kolešovky se šťastným koncem se zdá být v dohlednu. „Celý projekt by měl zajistit dlouhodobé, mnoholeté fungování Kolešovky. Nejde nám jen o rychlé řešení problému,“ vysvětlil Povšík.
Součástí nového plánu je také oživení historických jízd parních lokomotiv. „Chceme vytvořit atraktivnější prostředí a lépe zorganizovat program pro návštěvníky ve spolupráci s Železničním muzeem Českých drah v Lužné u Rakovníka,“ řekl Blažek.
foto: Michal Šula