Skandinávské aerolinky SAS kvůli masivnímu poklesu poptávky způsobenému novým koronavirem zruší od pondělí většinu letů a propustí 90 procent personálu, tedy zhruba 10.000 lidí. Společnost to oznámila dnes ve Stockholmu.
„Poptávka po letech do a ze Skandinávie a uvnitř Skandinávie víceméně vymizela,“ řekl dnes na tiskové konferenci generální ředitel firmy Rickard Gustafson. „Musíme se přizpůsobit současným okolnostem a počínaje zítřkem (pondělím) dočasně pozastavíme velkou část našich operací a výrazně omezíme počet letů v celé naší síti,“ dodal.
Cestovní omezení a klesající poptávka po létání způsobená obavami z nemoci COVID-19, kterou virus vyvolává, tvrdě doléhají na hospodaření leteckých firem po celém světě. Bojují s ním propouštěním, zmrazením náborů nových zaměstnanců, nabídkami předčasných odchodů do důchodu nebo neplaceným volnem.
Podle dnešního vydání listu Il Messaggero, na něž se odvolává agentura Reuters, italská vláda brzy převezme plnou kontrolu nad leteckou společností Alitalia. Řím se pro aerolinkuy která je pod přechodnou správou a v níž má podíl, snažil najít kupce, ale s ohledem na epidemii koronaviru tento plán opouští, napsal deník.
Historie a současnost
Scandinavian Airlines (neboli SAS, dříve nazývaný Scandinavian Airlines System) je národní letecký dopravce Dánska, Norska a Švédska a druhá největší aerolinie Skandinávie podle přepravených pasažérů (po Norwegian). Jsou součástí SAS Group, má základny na letištích v Kodani, Oslu a Stockholmu–Arlanda. Sídlí ve městě Solna blízko Stockholmu ve Švédsku. V květnu 2017 létala tato společnost do 119 destinací.
Společnost byla založena v roce 1946 sloučením národních dopravců Dánska, Norska a Švédska. Po založení byla společnost rozdělena na SAS Danmark (28,6 %), SAS Norge (28,6 %) a SAS Sverige (42,8 %).
V roce 1954 se staly prvními aeroliniemi operující transpolarní trasu. Jednalo se o let přes Grónsko a Winnipeg v Kanadě do Los Angeles. Díky tarifní struktuře, která nabízela přípoje zdarma do Evropských destinací se SAS stal oblíbenou aerolinií amerických turistů v 50. letech. V pozdějších letech začal SAS také operovat transpolární trasu do Japonska přes Grónsko a Aljašku.
Od roku 1959 provozuje na svých linkách proudová letadla a od roku 1971 měl SAS ve svém flotile Boeing 747.
SAS postupně navyšoval svou kontrolu nad domácími trhy ve všech třech zemích získáváním podílů v místních aeroliniích. V roce 1989 získal SAS 15,4 % ve společnosti Texas Air Corporation – mateřské společnosti Continental Airlines. Tento podíl byl později prodán. V roce 2004 SAS koupil 94% podíl ve společnosti Spanair. V roce 2007 oznámil záměr prodat tento podíl, v roce 2012 Spanair zanikl. SAS vlastnily podíl také v airBaltic či BMI Regional, ty ale prodaly v rámci úsporných opatření. V roce 2013 byly SAS poprvé od roku 2007 výdělečné.