ARRIVA S VLAKY KONČÍ | Paradoxní páteční datum 13. prosince, byl pro dopravce Arriva a jeho vlaky mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou dnem posledním. Dopravce tak ve večerních hodinách posledním spojem z Prahy do Kralup svůj provoz ukončil. Arriva která vlastnicky patří pod Deutsche Bahn neuspěla u vedení kraje ani města. Špatné vyjednávací podmínky a částečný neúspěch přináší i personální změny.

Firmu opouští ředitel železniční divize Jaroslav Richter. S dopravcem se bude muset rozloučit i řada dalších lidí kolem Richtera a odboru železniční divize. Richter dle lidí obeznámených s problematikou a provozem drážní dopravy, zastával zcela odlišné názory jak má doprava na železnici vypadat. Často také otevřeně hovořil o nevhodných vozidlech které Arriva provozovala na elektrifikovaných tratích, a kde provoz takových vozidel není ekonomicky výhodný.

Dopravce začal do Kralup nad Vltavou jezdit i v ne zrovna příznivé době. V říjnu totiž odstartovala velká rekonstrukce nádraží v Bubenči a tratě do Holešovic s odbočkou směr Bubny. Na stejné trati jezdí i kapacitní vlakové soupravy Českých drah CityElefant, kterým jednoznačně Arriva nemohla být adekvátním konkurentem. I tak chtěl dopravce kraj a město přesvědčit, že to s vlaky na zmíněné trati myslí vážně a chce být zařazen do PID (Pražská integrovaná doprava).

Město po obsáhlé kritice s přidělením další tratě soukromému subjektu KŽC na lince S34 z Prahy do Čakovic, již dalšího dopravce bez zjevných důvodů naprosto odmítl. Dopravce KŽC který provozuje naprosto nevyhovující vozy pro příměstské „S“ linky, začal na své spoje vypravovat motorové vozy řady 810.

Město nečelí jen kritice ohledně nevhodného nasazování vozidel, ale i ceny za které dopravce KŽC začal mezi centrem a Čakovicemi své vlaky provozovat. Arriva tak částečně doplatila opět na úřednický aparát a neschopnost města ve výběru vhodných vozidel pro dotované městské a příměstské linky.

{snippet 106}

Ovšem i mince má dvě strany. Arriva chtěla v Česku provozovat ve větší míře spíše vyřazené motorové vozy z Německa, kde si Deutsche Bahn postupně celý vozidlový park obnovuje. Místo zamíření do ekologické likvidace, chtěla Arriva veškerý u DB vyřazený vozový park převádět na sesterské firmy. V tomto případě do České republiky. Vše tak opět končí na byrokratické náročnosti výběrů vhodných drážních vozidel.

Není totiž v současné době zcela možné, aby jakýkoliv dopravce provozoval svá vozidla v dotovaném režimu (proplácení za ujetý kilometr) ve stejné výši, jako by vozidla nízkopodlažní skutečně byla. V tomto bodě ovšem vše opět leží na bedrech obecních samosprávních celků. Pokud si v Praze Čakovicích objednají určitý počet nízkopodlažních vozů, město na trať vyšle vozy ne zcela technicky odpovídající požadavkům zadavatele. A dopravu si platí občané ze svých daní.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1844-arriva-vlaky-z-prahy-do-kralup-konci-dopravce-mesto-ani-kraj-nepresvedcil{/qrcodegenerator}

Značně netransparentní výběrové řízení které ani neproběhlo, konkrétně u zmíněné tratě do Čakovic, nahrává problematickému zavedení dalších tendrů na dotovanou dopravu Středočeského kraje a metropole všeobecně. Město se v následujících letech chce zasadit o ještě větší rozšiřování městských železničních linek S-Bahn. V příštím roce začnou i stavby zastávek: Praha Podbaba a Praha Kačerov.

Druhá strana mince pak řeší otázku technické způsobilosti v záměru nasazovaných vozidel na určené tratě. V tomto případě by dopravce Arriva na lince S34 z Prahy do Čakovic byla pro tamní obyvatele lepší volbou, než dopravce z Klubu železničních cestovatelů kteří podivnou kličkou a za nejasných podmínek získávají smlouvy na dotované tratě s naprosto nevhodným typem vozidlového parku.

 

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments