Nejen ve světě, ale i v Česku se postupně dostává na trh čím dál více různých elektromobilů, v nichž dnes již valná většina automobilek vidí budoucnost, jelikož je stále větší tlak na snižování emisí a postupný útlum spalovacích motorů na fosilní paliva. Prozatím byla hlavním tahounem elektromobility především americká Tesla, ale letos a v dalších letech by se mělo na trh dostat mnoho elektrických aut od tradičních značek a jedním z prvních je první sériově vyráběný elektromobil od Audi s označením e-tron.
Jedná se o SUV, které přichází jako předzvěst chystané řady dalších elektromobilů. Audi nyní v Česku zahájilo prodej e-tronu a startovní cena lehce převyšuje 2 miliony korun. Dle dostupného ceníku Audi se konkrétně jedná o základní model s kombinovaným výkonem 300 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h během 5,7 vteřiny za 2 094 900 korun a model Advanced za cenu 2 137 900 korun. To vše samozřejmě bez dodatečné výbavy. Doručení prvních kusů by mělo proběhnout ještě v tomto čtvrtletí, tedy do konce března.
Mezi dodatečnou výbavou se nabízí například S-line interiér s cenou 40 100 korun, virtuální zpětná zrcátka, respektive dva dotykové OLED displeje, které nahrazují klasická zrcátka, za cenu 44 700 korun, panoramatické okno za 43 200 korun nebo čtyřzónová klimatizace za 23 200 korun. Za dalších 28 200 korun si lze připlatit i prodlouženou záruku o 3 roky nebo 150 tisíc kilometrů.
Už základní cena ovšem obsahuje bohatou výbavu, včetně vzduchového odpružení podvozku, navigačního systému MMI Touch nebo balíčku 5 let servisních služeb. Audi se v rámci servisu spojí s vybranými partnery v Česku, kteří jsou autorizováni k servisu elektrických vozidel. To vše v kombinaci s až 150 kW nabíjecím výkonem – e-tron tak bude vůbec první v tuzemsku, který takový výkon nabízí. Zákazníci pak mohou využívat síť nabíjecích stanic IONITY, kterých má být v Česku prozatím celkem 7 a v Evropě pak přes 400 do konce příštího roku.
Využívat je samozřejmě bude nejen Audi, ale také například Porsche pro svůj chystaný elektromobil Taycan, který dorazí koncem letošního roku. Nabíjecí stanice IONITY disponují ohromným výkonem 350 kW. Jen pro porovnání, například elektromobily Tesla se nabíjí při výkonu 135 kW a německé automobilky se tak chtějí co nejrychleji dostat do fáze, kdy budou nabíjet svá auta násobně rychleji. Ostatně právě Taycan od Porsche se má na 100 kilometrů dojezdu dobít již za 4 minuty.
Když jsme u nabíjení, Audi v rámci e-tronu poskytne celkem osmiletou záruku (nebo ujetí 160 tisíc kilometrů) na sadu akumulátorů. Samotný dojezd by pak měl dosáhnout na hranici 400 kilometrů, což je s ohledem na budoucí umístění IONITY nabíjecích stanic v Česku relativně slušné, jelikož budou standardně maximálně 100 až 120 kilometrů od sebe a situace by se měla neustále zlepšovat.