Dražší kurzovné nebo speciální palivové příplatky. Autoškoly budou reagovat na rostoucí ceny pohonných hmot zdražováním, uvedla pro Českou televizi Asociace autoškol. Lidem, kteří už kurzy navštěvují, se částka většinou nezmění, nově registrovaní ale zaplatí i několik tisíc korun navíc.
„Řidičák na skupinu B u nás stál patnáct tisíc. Teď budeme zdražovat o dvacet procent. Žáci, kterým už výcvik probíhá mají cenu garantovanou. Noví zájemci si ale budou muset připlatit,“ uvedl majitel autoškoly v Třebíči Martin Aujezdský.
Cenu kurzovného bude zvyšovat i Autoškola Baumruk v Plzni. „Situace nás nutí v řádu dnů ceny kurzů zvýšit, a to minimálně o tisíc korun. Pokryje to paliva,“ informovala jednatelka autoškoly Nicole Baumruková.
Podle předsedy Asociace autoškol Aleše Horčičky se kurzy zdražují úměrně s tím, jak se zvyšují náklady autoškoly. „Pokud má autoškola naceněný kurz na paliva na 32 korun a během týdne se ceny dostanou k 60 korunám, tak je evidentní, že náklady autoškol na pohyb vozidel výrazně narostou. Autoškoly mají přímo určené počty hodin praktického výcviku ve vozidlech, které jim ukládá zákon. Pohyb vozidla, související s pohonnými hmotami, se musí promítnout do cen kurzů. Je to exaktní nákladová položka, u které nemůžeme ušetřit,“ uvedl.
Některé školy chtějí palivové příplatky
Z průzkumu Asociace autoškol vyplynulo, že většina poskytovatelů kurzů zvolila při zdražování postupnou variantu. „U stávajících žáků, kteří jsou již do výuky přihlášení, většina škol kurzovné zvyšovat nebude. Zdražení plánují až pro nové žadatele,“ popsal Horčička.
Někteří, jako například Autoškola Slaný, ale budou požadovat palivové příplatky. „Jestliže se vám cena paliva změní dvakrát za den, nemá cenu měnit ceníky. Musím ale žákům vysvětlit situaci, která nastala a budou se muset podílet na palivových příplatcích. Na začátku kurzu v lednu jsme jim sice slibovali určitou částku, ale nemohli jsme nic tušit. K pátku u mě vystoupala cena nafty za dva měsíce o více než 20 korun na litr,“ poznamenal Miloš Šlajchrt, provozovatel autoškoly Slaný.
„Buď žáci zaplatí příplatek, nebo přeruší kurz na neurčito. Dokončí jen teoretickou část výuky a pak budeme spoléhat na to, že se situace vrátí do normálu. Ale to už se nevrátí,“ doplnil Šlajchrt.
Nárůst nákladů je kvůli spotřebě vyšší hlavně u autobusů a nákladních automobilů. „Nyní máme například na výcviku klienta, který dělá řidičský průkaz na autobus. Když spočítám, kolik s ním najedu kilometrů, spotřebu toho auta, tak vím, že jsou mé náklady kvůli cenám pohonných hmot vyšší o 2500 korun,“ ilustroval Šlajchrt.
Podle Horčičky se autoškoly kvůli nestálým cenám paliv předzásobují benzinem a naftou za stávající ceny nebo přestavují vozidla na alternativní paliva. „Obávají se nárůstu cen. Plní proto kanystry a barely benzinem. Taky kupují vozidla například na LPG a ne na standardní pohonné hmoty. Autoškoly to velmi řeší, protože to ovlivňuje jejich cenovou politiku. Jakmile zdraží, mají obavy, že spotřebitel si třeba nebude moct dovolit kurzovné a odloží kurz na jindy,“ uvedl Horčička.
Některé autoškoly již na alternativní paliva přešly, přesto se jim vysoká cena pohonných hmot nevyhýbá. „Koupili jsme nová auta na LPG. I tak se nás ale problém týká, nejsme totiž schopni obměnit celý vozový park. U nákladních automobilů a motocyklů to ani možné není. Tam se tankuje jen benzin nebo nafta,“ potvrdil Martin Aujezdský, majitel autoškoly v Třebíči.