Stoupající ceny pohonných hmot mohou při dlouhodobém růstu zdražit jízdné v městské hromadné dopravě nebo snížit provoz veřejné dopravy. Dopravci nyní jednají s úřady o řešeních prudce stoupajících nákladů, které podle podniků nyní rostou v řádech milionů korun. Právě města a kraje, které si přepravu objednávají, budou o opatřeních rozhodovat. Ceny nafty a benzinu v posledních dnech dosahují v důsledku eskalace konfliktu na Ukrajině rekordních hodnot.

Dopravní podniky proto současnou situaci řeší s vedením jednotlivých měst, obcí a krajů, kteří si od nich přepravu objednávají. Úřady podle sdružení mohou rozhodnout o případném zvýšení ceny jízdného nebo o navýšení kompenzace pro dopravní podniky, v některých městech pak jednají také o snížení přepravního výkonu. Další z možností, jak ušetřit, je podle dopravních podniků také například efektivnější hospodaření s elektrickou energií třeba při vytápění vozů nebo optimalizace jízdních řádů s ohledem na reálnou poptávku cestujících.

„Vše bude záležet na délce trvání současného stavu, který je bezprecedentní a způsobuje určité finanční ztráty,“ dodala Hailichová. Zároveň ale upozornila, že současná situace může do vozů hromadné dopravy naopak přilákat další cestující, protože MHD bude proti individuální přepravě výhodnější než doposud.

O konkrétních opatřeních zatím velká města nerozhodla. Například vedení Prahy podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) zdražovat ani omezovat dopravu zatím neplánuje. „Doufáme, že se situace opět stabilizuje, a proto změny cen zatím nechystáme,“ řekl Scheinherr. Zdražovat se nyní nechystají ani v Pardubicích, kde se dražší motorová nafta zatím do ceny jízdného městské hromadné dopravy nepromítne. Pokud ale cena do několika měsíců neklesne, dopravní podnik zváží i zdražení jízdenek. „Kdyby to trvalo v řádu měsíců, musíme to nějak řešit.

V úvahu připadá i změna ceny jízdného. Příští týden máme velké jednání s objednavateli městské dopravy, řekneme si krizové scénáře spojené s rostoucími náklady,“ řekl šéf tamního dopravního podniku Tomáš Pelikán. Na délce trvání současné krize bude záležet i v Ostravě. Pro tamní dopravní podnik je však klíčový vývoj cen plynu, protože dopravce už dříve spotřebu nafty zásadně omezil přechodem na stlačený zemní plyn (CNG). „Vše bude záležet na délce trvání současného stavu, který je bezprecedentní a způsobuje určité finanční ztráty,“ uvedla mluvčí Tereza Šnoblová. Zdražení teď neplánují také v Českých Budějovicích, kde navyšovali ceny jízdného na začátku letošního roku.

Současného vývoje na trhu pohonných hmot se obávají i ostatní dopravci, pro řadu firem může být podle nich další růst cen i likvidační. Zásadní kroky očekávají dopravci zejména od vlády. Sdružení Česmad Bohemia v minulých dnech vyzvalo vládu například k určení maximálních cen pohonných hmot nebo snížení spotřební daně na minimum. Pro dopravce je podle sdružení současný vývoj kolem cen paliv fatální.

Vláda dnes v reakci na růst cen pohonných hmot v souvislosti s válkou na Ukrajině rozhodla o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a o zrušení silniční daně. Na twitteru o tom informovalo ministerstvo financí.

Ceny pohonných hmot u českých čerpacích stanic nadále rostou. Ceny benzinu i nafty si od pondělí do úterý připsaly nejvyšší mezidenní nárůst cen od začátku ruské invaze na Ukrajinu. Cena nafty vzrostla za 24 hodin o 2,15 koruny na 47,47 Kč za litr. Benzin zdražil o 1,70 koruny na 45,21 korun za litr. Vyplývá to z dat společnosti CCS, která průměrné ceny paliv sleduje od začátku roku 2005. Ministr práce a sociálních věci Marian Jurečka (KDU-ČSL) v neděli v České televizi uvedl, že ve hře mělo být například také stanovení nejvyšších možných cen, úpravy daně z přidané hodnoty (DPH) a spotřebních daní u klíčových produktů nebo nastavení nových slev na poplatníka.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments