BRNO – První z vlaků D1 Express, které České dráhy prezentují jako náhradní řešení pro lidi, kteří kvůli opravám nejstarší české dálnice raději přesedlají na železnici, vyjel 15 minut po 06:00 z Brna. Celkem dopravce chystá dva páry spojů denně, dopoledne (v 6:15 a 7:15) pojedou vlaky z Brna do Prahy a odpoledne (v 17:03 a 18:03) v opačném směru.

Původně dráhy očekávaly, že provoz expressů začne společně s opravami dálnice. Ty ale byly nakonec odloženy na jaro. Z Brna hl. n. vyjede kategorie vlaků D1 Express v 6:15 a 7:15, zpět z Prahy hl. n. v 17:03 a 18:03. Vlaky pojedou bez zastavení. Soupravy budou sestaveny ze tří vozů 2. třídy (2x velkoprostor, 1x kupé), jednoho velkoprostorového vozu 1. třídy a bistrovozu (velkoprostor 1. třída/bistro). Všechny vozy jsou vybaveny klimatizací, elektrickými zásuvkami a během podzimu také systémem wi-fi. Lokomotiva řady 380 i vozy jsou konstruovány na rychlost 160 km/hod., v současném jízdním řádu ji však nelze plně využít a soupravy budou do prosince jezdit maximální rychlostí 140 km/hod.

„Zavedením D1 Expressů reagujeme na rostoucí poptávku cestujících, jejich význam se však ještě zvýší ve chvíli, kdy bude zahájena avizovaná rekonstrukce dálnice D1,“ říká výkonný ředitel Úseku pro obchod a marketing ČD Jiří Ješeta. „Jízdní doba posilových spojů bude 2 hodiny a 42 minut, od nového grafikonu ji snížíme na 2 hodiny a 35 minut. Od 9. prosince tak budou D1 Expressy nejrychlejšími spoji na relaci Praha – Brno a navíc ke dvěma stávajícím párům přibude ještě třetí pár.“

České dráhy nabízejí mezi Prahou a Brnem po celý den kvalitní spoje kategorie EuroCity a Expres v jednohodinovém intervalu. Tyto spoje jsou sestaveny z nových nebo modernizovaných vozů ČD, rakouských ÖBB nebo maďarských MÁV. Nabízejí např. klimatizaci, gastronomické služby a podle typu soupravy také např. elektrické zásuvky pro napájení notebooků (mimo souprav MÁV) a další služby. D1 Expressy tuto nabídku doplní o nové služby a zkrátí intervaly v přepravní špičce.

Zavedení dvou párů vlaků mezi Prahou a Brnem nepovažuje konkurenční společnost Student Agency za produkt, který by mohl mít na provoz jejich autobusů na téže trase výrazný dopad. Žlutých autobusů podle mluvčího Student Agency Aleše Ondrůje jezdí denně 60 a průměrná obsazenost se pohybuje okolo 92 procent. Autobusem se cestující dostanou z jednoho města do druhého za dvě a půl hodiny, což je o 12 minut méně, než zvládne vlak. Od prosincové změny jízdního řádu by ale měly D1 expressy zrychlit a trasu mezi urazit za 2 hodiny a 35 minut.

  • Vozy 1. a 2. třídy (ve 2. třídě výběr mezi oddílovým a velkoprostorovým vozem),
  • Bistro s širokou nabídkou teplých i studených jídel a nápojů,
  • Servis na místo v 1. třídě (bezplatný nápoj a denní tisk, na objednávku donáška občerstvení z bistra na místo cestujících),
  • Minibar ve vozech 2. třídy,
  • Klimatizace,
  • Oddíl pro cestující s dětmi do 10 let,
  • Dámský oddíl,
  • Tichý vůz pro cestující, kteří chtějí při cestě nerušeně relaxovat,
  • Bezplatná wi-fi (spuštění během podzimu),
  • Ve všech vozech elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, např. notebooků nebo mobilních telefonů,
  • U vybraných míst sklopné nebo rozkládací stolky,
  • Možnost zakoupení rezervace,
  • Rychlost až 160 km/h

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments